responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : فرهنگ فقه فارسي نویسنده : موسسه دائرة المعارف الفقه الاسلامي    جلد : 5  صفحه : 477

طواف از اركان عمره تمتع به شمار مى‌رود و ترك عمدى آن، به گونه‌اى كه وقت انجام دادن آن بگذرد، موجب بطلان عمره است(طواف).[11]

آيا ترك نماز طواف از روى عمد، در حدّى كه وقت آن بگذرد، موجب بطلان عمره مى‌شود يا نه؟ اختلاف است. بنابر قول دوم بايد در صورت امكان به مسجد الحرام باز گردد و نماز طواف را پشت مقام ابراهيم عليه السّلام بخواند و در صورت عدم امكان، در هر مكان مى‌تواند بخواند[12]( نماز طواف).

سعى نيز از اركان عمره محسوب مى‌گردد و ترك عمدى آن، به گونه‌اى كه وقت به جا آوردن آن فوت شود، موجب بطلان عمره خواهد بود[13](سعى).

بنابر قول مشهور، در عمره تمتع، تقصير متعين است و حلق كفايت نمى‌كند؛ بلكه چنانچه به عمد، حلق كند يك گوسفند به عنوان كفاره بر او واجب مى‌شود.[14]

حاجى اى كه از روى عمد قبل از تقصير در عمره، براى حج احرام بسته است، بنابر قول مشهور، عمره‌اش باطل و حجش به اِفراد تبديل مى‌شود. در مقابل، برخى احرام دوم را باطل دانسته و به بقاى احرام نخست قائل شده‌اند. بنابر اين، بايد تقصير كند و دوباره براى حج احرام ببندد. اگر اين عمل از روى فراموشى بوده، عمره و نيز احرام دومش صحيح است.[15]

ديگر احكام: در عمره تمتع طواف نسا نيست.[16]

بنابر قول به وجوب عمره مفرده بر كسانى كه حج واجب آنان تمتع است، با گزاردن عمره تمتع، عمره مفرده از آنان ساقط مى‌شود.[17]

آميزش با همسر در عمره مفرده قبل از سعى از روى علم و عمد موجب بطلان عمره و وجوب كفّاره مى‌شود. آيا در عمره تمتع، علاوه بر لزوم كفّاره، موجب بطلان نيز مى‌شود يا نه؟ اختلاف است.[18]

آميزش پس از سعى به طور قطع موجب بطلان عمره نيست، هرچند كفّاره واجب مى‌شود. كفّاره آميزش؛ چه قبل از سعى و چه بعد از آن، به قول مشهور براى توانگر يك شتر، براى متوسط يك گاو وبراى فقير يك گوسفند است.[19]

نام کتاب : فرهنگ فقه فارسي نویسنده : موسسه دائرة المعارف الفقه الاسلامي    جلد : 5  صفحه : 477
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست