[3] دو ركعت نماز طواف پشت مقام ابراهيم عليه السّلام.
[4] هفت دور سعى بين صفا و مروه ( سعى).
[5] تقصير[4]( تقصير).
احرام عمره تمتع بايد از يكى از ميقاتهاى پنج گانه (ذو الحليفه، عقيق،
جحفه، يلملم و قرن المنازل) باشد.[5]
اگر حاجى به عمد بدون احرام از ميقات بگذرد، بايد به ميقات باز گردد و از
آن جا محرم شود و در صورتى كه نتواند برگردد، بنابر قول مشهور، احرامش صحيح نيست و
در نتيجه عمره و به تبع آن حجش باطل خواهد شد.[6] برخى، احرام او را صحيح دانسته و
گفتهاند: در صورت امكانِ بازگشت به نزديكترين مكان به ميقات، به آنجا بازگشته و
احرام مىبندد. در غير اين صورت چنانچه خارج حرم باشد از مكان خود محرم مىشود و
اگر داخل حرم باشد، در صورتى كه بيرون آمدن از حرم به ادنى الحل( ادنى الحل) امكان
پذير باشد، بيرون رفته و از آن جا احرام مىبندد و درصورت عدم امكان، از مكان خود
محرم مىشود.[7] برخى بازگشت به نزديكترين مكان به ميقات را واجب ندانستهاند.[8]
اگر حاجى از روى فراموشى يا جهل بدون احرام از ميقات بگذرد، بايد به ميقات
بازگردد و از آن جا محرم شود و در صورت عدم امكان، بنابر قول برخى از نزديكترين
مكان به ميقات محرم مىشود. در فرض عدم امكان آن نيز، چنانچه در خارج حرم است در
مكان خود احرام مىبندد و اگر داخل حرم است از حرم بيرون مىرود و محرم مىشود و
با عدم امكان خروج از حرم در مكان خود احرام مىبندد. همچنين است حكم كسى كه بدون
قصد گزاردن عمره از ميقات گذشته و سپس تصميم بر به جا آوردن آن گرفته است، بدون
آنكه امكان بازگشت به ميقات داشته باشد.[9]
كسى كه بر اثر فراموشى بدون احرام از ميقات گذشته و تا پايان اعمال متذكر
نشده، به قول مشهور، عمره و حج او صحيح است و نيازى به قضاى آن نيست.[10]