responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : فرهنگ فقه فارسي نویسنده : موسسه دائرة المعارف الفقه الاسلامي    جلد : 5  صفحه : 476

[2] هفت دور طواف گرد كعبه( طواف).

[3] دو ركعت نماز طواف پشت مقام ابراهيم عليه السّلام.

[4] هفت دور سعى بين صفا و مروه ( سعى).

[5] تقصير[4]( تقصير).

احرام عمره تمتع بايد از يكى از ميقاتهاى پنج گانه (ذو الحليفه، عقيق، جحفه، يلملم و قرن المنازل) باشد.[5]

اگر حاجى به عمد بدون احرام از ميقات بگذرد، بايد به ميقات باز گردد و از آن جا محرم شود و در صورتى كه نتواند برگردد، بنابر قول مشهور، احرامش صحيح نيست و در نتيجه عمره و به تبع آن حجش باطل خواهد شد.[6] برخى، احرام او را صحيح دانسته و گفته‌اند: در صورت امكانِ بازگشت به نزديك‌ترين مكان به ميقات، به آنجا بازگشته و احرام مى‌بندد. در غير اين صورت چنانچه خارج حرم باشد از مكان خود محرم مى‌شود و اگر داخل حرم باشد، در صورتى كه بيرون آمدن از حرم به ادنى الحل( ادنى الحل) امكان پذير باشد، بيرون رفته و از آن جا احرام مى‌بندد و درصورت عدم امكان، از مكان خود محرم مى‌شود.[7] برخى بازگشت به نزديك‌ترين مكان به ميقات را واجب ندانسته‌اند.[8]

اگر حاجى از روى فراموشى يا جهل بدون احرام از ميقات بگذرد، بايد به ميقات بازگردد و از آن جا محرم شود و در صورت عدم امكان، بنابر قول برخى از نزديك‌ترين مكان به ميقات محرم مى‌شود. در فرض عدم امكان آن نيز، چنانچه در خارج حرم است در مكان خود احرام مى‌بندد و اگر داخل حرم است از حرم بيرون مى‌رود و محرم مى‌شود و با عدم امكان خروج از حرم در مكان خود احرام مى‌بندد. همچنين است حكم كسى كه بدون قصد گزاردن عمره از ميقات گذشته و سپس تصميم بر به جا آوردن آن گرفته است، بدون آنكه امكان بازگشت به ميقات داشته باشد.[9]

كسى كه بر اثر فراموشى بدون احرام از ميقات گذشته و تا پايان اعمال متذكر نشده، به قول مشهور، عمره و حج او صحيح است و نيازى به قضاى آن نيست.[10]

نام کتاب : فرهنگ فقه فارسي نویسنده : موسسه دائرة المعارف الفقه الاسلامي    جلد : 5  صفحه : 476
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست