responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : فرهنگ فقه فارسي نویسنده : موسسه دائرة المعارف الفقه الاسلامي    جلد : 5  صفحه : 396
به همين مناسبت عنوان ياد شده در باب حج به كار رفته است.

از شرايط قربانى حج تام بودن آن است. بنابر اين، حيوانى كه شاخ داخلى آن ـ كه سفيد است ـ شكسته يا بريده و يا گوشش بريده باشد كفايت نمى‌كند.[2]

( جدعاء) ( قربانى)


[1]وسائل الشيعة 14/ 126

[2] الحدائق الناضرة 17/ 92 ، 96 ـ 98 ؛ جواهرالكلام 19/ 141 ـ 143 .

عضل

عَضل: بازداشتن دختر از ازدواج با همتاى خود توسط ولىّ/ سخت گرفتن بر همسر و در تنگنا قرار دادن او در نحوه معاشرت و برخورد.

عضل در لغت به معناى بازداشتن و در تنگنا قرار دادن آمده است، ليكن كاربرد فقهى آن دو معناى متفاوت در دو باب است:

كاربرد نخست عضل، باب نكاح و عبارت است از اينكه ولىّ، دختر باكره خود را از ازدواج با كفو و همتاى خويش ـ به رغم تمايل وى به ازدواج با او ـ بازدارد.[1] بنابر اين، بر بازداشتن ولىّ، دختر خود را از ازدواج با غير كفو، عضل صدق نمى‌كند.

مراد از «كفو» همسانى دختر و پسر در اسلام و ايمان است. برخى، توانايى دادن نفقه را نيز بدان افزوده‌اند[2]( ازدواج). گروهى علاوه بر آن، كفو بودن عرفى را نيز ملاك دانسته‌اند؛ بدين معنا كه در ازدواج با او، آسيب و خدشه‌اى به آبرو و حيثيت دختر و خانواده‌اش وارد نشود. بنابر اين، منع از ازدواج با غير كفو عرفى نيز عضل به شمار نمى‌رود.[3] همچنين با بازداشتن ولىّ، دختر خود را از ازدواج با كفوى معيّن با وجود كفوى ديگر نيز عضل محقق نمى‌شود.[4]

كاربرد ديگر عضل به تبع قرآن كريم[5]باب طلاق است. مراد از عضل در اين باب آن است كه مرد با بد رفتارى و زير پا نهادن حقوق همسر خود، از قبيل حق همخوابگى، زندگى زناشويى را بر زن سخت گرفته و او را در تنگنا قرار مى‌دهد تا وى مجبور شود بعض يا همه داده‌هاى شوهر را به او ببخشد و از اين طريق رضايت او را براى طلاق جلب كند.

نام کتاب : فرهنگ فقه فارسي نویسنده : موسسه دائرة المعارف الفقه الاسلامي    جلد : 5  صفحه : 396
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست