سپس دخيل يا مانع بودن چيزى از نظر شرع در صدق موضوع مشكوك باشد، در اين صورت، صدق
عرفى آن موضوع با وجود يا عدم آن چيز، دليل آن است كه همان، موضوع نزد شارع است.
[3] تشخيص مصاديق. در شرع مقدس، مفاهيم بسيارى موضوع احكامى قرار گرفتهاند.
گاهى در برخى مصاديق آن مفاهيم، اجمال پديد مىآيد و مصداق بودن چيزى محل ترديد و
شك واقع مىگردد، مانند وطن، معدن و حرز كه فقيه در برخى مصاديق آنها دچار ترديد
مىشود. در اين گونه موارد، براى تطبيق مفاهيم بر مصاديق، به عرف به عنوان مرجع
تشخيص رجوع مىشود.
[4] در مقام قضاوت به عرفهاى خاص به عنوان مرجع تشخيص رجوع مىشود؛ زيرا
براى هر شهرى و قومى عرفهاى ويژهاى وجود دارد كه در چارچوب آن با يكديگر داد و
ستد و تعامل و در همه عقود و ايقاعات بر اساس آن حركت مىكنند. اين عرفها قرينه و
شاهدى است براى رفع بسيارى از ابهامها و اجمالهايى كه ممكن است در گفتار و رفتار
آنان پديد آيد؛ زيرا عرف خاص به منزله نطق و بيان است، مانند اينكه كسى ديگرى را
وكيل مىكند كه برايش گوشت بخرد، بدون آنكه نوع آن را مشخص كند. در اين صورت عنوان
گوشت به گوشت قرمز منصرف مىشود و اگر وكيل گوشت سفيد بخرد موكل مىتواند آن را
نپذيرد؛ زيرا عرف قرينه و شاهد بر آن است؛ و يا اينكه پدر مالى را براى وَلَد خود
وصيت مىكند. در اين صورت، مرجع در تفسير «ولد» عرف است كه آيا تنها بر پسر اطلاق
مىشود يا شامل دختر نيز مىگردد.[6]
[1]كتاب العين و لسان العرب ، واژه
«عرف»
[2] الاصول العامة/ 419 ؛ مصادر
الفقه الاسلامى و منابعه/ 183
[3] الاصول
العامة/ 420
[4] 421 ؛ الموسوعة الفقهية
الكويتية 30/ 54
[5] الاصول العامة/ 421
[6] 421 ـ 426 ؛ مصادر الفقه الاسلامى و
منابعه/ 183 ـ 188 .
عرفات
عَرَفات: منطقهاى معروف در شرق
مكّه.
عرفات از مشاعر مقدس حج با مساحت حدود هيجده كيلومتر مربع