responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : فرهنگ فقه فارسي نویسنده : موسسه دائرة المعارف الفقه الاسلامي    جلد : 5  صفحه : 237
و تيمّم به نيّت خوابيدن و مانند آن، مصداق طهارت نخواهد بود و طهارت شامل آنها نمى‌شود؛ زيرا هيچ يك از آنها موجب اباحه دخول در نماز نمى‌شود؛ ليكن اگر طهارت عبارت باشد از وضو، غسل و تيمّمى كه تأثيرگذار در عبادت است؛ چه از جهت اباحه دخول در نماز و چه از جهت حصول كمال، شامل وضوى مجدد نيز مى‌شود؛ زيرا چنين وضويى موجب كمال طهارت مى‌گردد و اگر طهارت عبارت باشد از مطلق وضو، غسل و تيمّم، همه مصاديق ياد شده را در بر مى‌گيرد[12]

موضوع مقاله،، طهارت به معناى اعم است كه شامل طهارت از حدث و طهارت از خبث مى‌شود. طهارت عنوان بابى مستقل از بابهاى مهم و مفصل فقهى است كه از احكام آن به تفصيل در اين باب سخن گفته‌اند.

الف. طهارت از حدث.

اقسام: طهارت از حدث دو قسم است: طهارت با آب كه به گونه وضو( وضو) يا غسل( غسل) انجام مى‌شود. اولى را ـ كه برطرف كننده حدث اصغر است ـ طهارت صغرى و دومى را ـ كه برطرف كننده حدث اكبر است ـ طهارت كبرى مى‌نامند، و طهارت با خاك كه به گونه تيمّم( تيمّم) صورت مى‌گيرد و بدل از طهارت صغرى و كبرى است. از اين سه نوع طهارت به «طهارات ثلاث» ياد مى‌شود. طهارت با آب اصل است و عدول از آن به طهارت با خاك تنها در موارد استثنايى و ضرورت است.[13]

حكم تكليفى: طهارت يا واجب است و يا مستحب.

طهارت واجب: طهارت از حدث (با وضو، غسل يا تيمّم) براى به جا آوردن اعمال زير واجب است:

نماز واجب[14]جز نماز ميّت[15]( نماز ميّت).

طواف واجب.[16]

مسّ نوشته‌هاى قرآن.[17]

مسّ نامهاى خداوند تعالى، پيامبر اعظم صلّى اللّه‌ عليه و آله و به قول مشهور، اهل بيت عليهم السّلام[18]( اسماء متبرك).

نام کتاب : فرهنگ فقه فارسي نویسنده : موسسه دائرة المعارف الفقه الاسلامي    جلد : 5  صفحه : 237
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست