در اينكه طواف
وداع( طواف وداع) از طواف نسا كفايت مىكند يا نه، اختلاف است. مشهور كافى
نمىدانند؛ ليكن برخى مطلقا كافى دانسته[12] و برخى ديگر تنها در صورت فراموشى طواف
نسا آن را كافى دانستهاند.[13]
كسى كه طواف
نسا را انجام نداده و مرده است، ولىّ او آن را انجام مىدهد.[14]
محصور براى بيرون آمدن از احرام، واجب است
قربانى و سپس تقصير كند و با تقصير، همه محرمات احرام جز زن بر او حلال مىشود. زن
نيز پس از به جا آوردن حج و طواف نسا در سال آينده حلال مىگردد؛ اما اگر حج او
استحبابى باشد، به قول مشهور براى طواف نسا نايب مىگيرد و با انجام دادن آن توسط
نايب، زن نيز بر او حلال مىشود[15](احصار).
هرگاه محرم پنج
شوط از طواف نسا را به جا آورد و پس از آن با همسرش آميزش كند، كفاره بر او واجب
نمىشود و پس از غسل، طواف را به اتمام مىرساند.[16]برخى، ملاك را گذشتن از نصف
دانستهاند. بنابر اين، با به جا آوردن چهار دور كفّاره ساقط مىشود.[17] برخى قدما
مطلقا كفاره را ثابت دانستهاند.[18] كفاره آميزش قبل از پنج يا چهار دور و يا اتمام
طواف نسا ـ بنابر اختلاف ديدگاهها ـ يك شتر مىباشد.[19]
در صورت ترك
طواف نسا آيا تنها استمتاع از زن بر شخص حرام است يا آنچه از زن در حال احرام بر
او حرام شده بود، مانند عقد ازدواج و شهادت بر آن نيز حرام خواهد بود؟ مسئله
اختلافى است. چنان كه بنابر قول نخست، در اينكه همه استمتاعات حتى بوسيدن و لمس
كردن حرام است يا تنها آميزش، اختلاف مىباشد.[20]
1 و 2. الروضة البهية 2 / 258
[3] مناسك حج (مراجع) / 445 م1182
[4] مستند الشيعة 13/ 20 [5]20 ـ 21
[6] كشف اللثام 5/ 488 ؛ مستند الشيعة 13/ 22 ـ
23 ؛ جواهر الكلام 19 / 394
[7] مسالك
الافهام 2/ 353 ؛ مستند الشيعة 13/ 22 ـ 23
[8] رياض المسائل 7/ 80
[9] كتاب
السرائر 1/ 575
[10] مستند الشيعة 13 / 23 ـ 25
[11] 25 ـ 26 ؛ جواهر الكلام 19 / 387 ـ
390
[12] كتاب الحج (محقق داماد) 3 / 552
ـ 555
[13] مناسك حج وعمره (بهجت)/ 178
[14] مستند الشيعة 13 / 28 ؛ جواهر
الكلام 19 / 390
[15] مستند الشيعة 13/
147 ـ 150 ؛ جواهر الكلام 20/ 142 ـ 148