responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : فرهنگ فقه فارسي نویسنده : موسسه دائرة المعارف الفقه الاسلامي    جلد : 5  صفحه : 221
و اگر قطع پس از دور چهارم باشد، اختلاف است كه آيا طواف را ادامه داده و به اتمام مى‌رساند يا بايد آن را از ابتدا به جا آورد؟56 همچنين است اگر قطع از روى سهو يا فراموشى باشد؛57 مگر آنكه پس از دخول در سعى متذكر شود، كه بنابر قول منسوب به مشهور، طواف را ادامه مى‌دهد؛ خواه قطع قبل از انجام دادن نيمى از دورها باشد يا پس از آن[58]

چنانچه قطع طواف از روى عذر همچون بيمارى يا پيدايى حدث باشد، در فرض قبل از انجام دادن نصف دورها طواف را از سر مى‌گيرد و در فرض بعد از آن، بنا را بر آن مى‌گذارد و باقى مانده را به جا مى‌آورد.[59]

اگر قطع طواف براى گزاردن نماز واجب باشد آيا حكم صورت پيشين را دارد يا مطلقا بنا را بر آنچه انجام داده ـ هرچند يك دور ـ مى‌گذارد و باقى مانده را به اتمام مى‌رساند؟ مسئله اختلافى است.[60]

چنانچه سبب قطع طواف نجاست بدن يا لباس باشد، حكم و اختلاف صورت پيشين در آن جريان دارد.[61]

در مواردى كه بنا را بر آنچه انجام داده مى‌گذارد، چنانچه طواف را رها كند و از ابتدا طوافى ديگر به جا آورد، آيا طواف دوم كفايت مى‌كند يا بايد طواف اول را كامل كند؟ در طواف مستحب، به تصريح گروهى، طواف دوم كفايت مى‌كند؛[62] ليكن در طواف واجب، برخى در كفايت طواف دوم اشكال كرده‌اند.[63]

در مواردى كه بنا را بر آنچه انجام داده مى‌گذارد، چنانچه محل قطع طواف بين مبدأ و منتهى باشد، آيا از همانجا كه قطع كرده است طواف ادامه مى‌يابد يا از حجرالاسود كه مبدأ طواف است و يا طواف كننده مخير ميان آن دو است؟ مسئله اختلافى است.[64]

نيابت در طواف: ترك عمدى طواف واجب در عمره تمتع و نيز حج تا پايان وقت آن دو، موجب بطلان عمره و حج است؛ ليكن در ترك از روى فراموشى، بنابر قول مشهور، هر زمان يادش بيايد، آن را به جا مى‌آورد، هرچند پس از انجام دادن ساير مناسك و اتمام وقت باشد[65]

نام کتاب : فرهنگ فقه فارسي نویسنده : موسسه دائرة المعارف الفقه الاسلامي    جلد : 5  صفحه : 221
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست