و قبل از آن از اول شروع مىكند؟ دو ديدگاه وجود دارد. قول دوم به مشهور نسبت داده
شده است[20]
كسى كه فراموش
كرده بدن يا لباسش نجس است و پس از طواف با بدن يا لباس نجس متذكر شده، آيا طوافش
صحيح است و نيازى به اعاده ندارد يا بايد اعاده كند؟ مسئله اختلافى است.[21]
ختنه: اين
شرط اختصاص به مردها دارد( ختنه). در شمول آن نسبت به غير بالغ اختلاف است.[22] برخى
نيز بين نابالغ مميز ـ كه خود طواف مىكند ـ و غير مميّز ـ كه او را طواف مىدهند
ـ تفصيل قائل شده، در اولى مختون بودن را شرط دانسته و در دومى شرط ندانستهاند.[23]
ستر عورت:
جمعى از فقها پوشيده بودن عورت را از شرايط طواف دانستهاند؛[24] ليكن برخى آن را
شرط ندانستهاند.[25]
موالات: از
شرايط صحّت طوافِ واجب، موالات عرفى ميان دورهاى آن است؛ بدين معنا كه نبايد بين
دورهاى طواف فاصله طولانى بيفتد.[26] برخى در لزوم آن اشكال كردهاند.[27]
واجبات:
1 و[2]. آغاز از
حجرالاسود و ختم به آن: دراينكه شروع بايد از ابتداى حجر الاسود ( حجر الاسود)
باشد؛ به گونهاى كه اول جزء حجر مقابل اول جزء جلوى بدن قرار گيرد و تمامى بدن از
حجر عبور كند يا شروع از ابتداى حجر لازم نيست؛ بلكه از هر جاى حجر؛ اول، وسط يا
آخر آن باشد كفايت مىكند، اختلاف است. بنابر قول دوم، در اينكه ختم طواف نيز بايد
به آن قسمت از حجر باشد كه از آنجا شروع شده، يا در ختم نيز مخيّر ميان اول و
ميانه و آخر حجر است، اختلاف مىباشد. بنابر قول دوم، كسى كه طواف را از آخر حجر
آغاز كرده، مىتواند به اول حجر ختم كند.[28]
قرار دادن
كعبه در طرف چپ: هنگام طواف، كعبه بايد عرفا در طرف چپ طواف كننده باشد؛ يعنى به
طرف چپ بچرخد. بنابر اين، طواف كردن در حالى كه كعبه سمت راست يا پيش رو يا پشت سر
قرار دارد، باطل است.[29]