responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : فرهنگ فقه فارسي نویسنده : موسسه دائرة المعارف الفقه الاسلامي    جلد : 4  صفحه : 97

را به مردم مى‌رساند رسانه گويند؛ خواه صوتى باشد، مانند راديو يا صوتى ـ تصويرى، همچون تلويزيون يا مكتوب از قبيل روزنامه و مجله و يا شبكه‌اى، مثل اينترنت. از رسانه به رسانه جمعى، گروهى و همگانى نيز تعبير مى‌شود. عنوان رسانه از عناوين جديد است كه از احكام مرتبط با آن در مسائل مستحدثه سخن گفته‌اند.

احكام:احكام رسانه در دو بخش رسانه‌هاى صوتى يا صوتى ـ تصويرى و رسانه‌هاى مكتوب بيان مى‌شود.

1. رسانه صوتى يا صوتى ـ تصويرى:اعتماد بر اعلام اوقات شرعى و نيز اذان پخش شده از راديو و تلويزيون در صورتى كه براى مكلّف اطمينان به دخول وقت حاصل شود، جايز و صحيح است.(1)

به تصريح برخى، شنيدن اذان و اقامه از راديو و تلويزيون، در صورت پخش زنده، از اذان و اقامه نماز كفايت مى‌كند.(2)حكايت اذانى كه به طور مستقيم از رسانه پخش مى‌شود مستحب است.(3)به تصريح برخى، در صورت پخش غير مستقيم استحباب ندارد.(4)

گوش دادن به آيات سجده(--> آيات سجده)از راديو و تلويزيون در صورت پخش مستقيم و زنده موجب وجوب سجده در آيات داراى سجده واجب و استحباب آن در آيات داراى سجده مستحب است. در وجوب يا استحباب سجده، در صورت پخش غير مستقيم اختلاف است.(5)

پاسخ دادن به سلامِ سلام كننده از طريق راديو و تلويزيون واجب نيست.(6)

در موارد ترتب حكم بر انشاء( -->انشاء)يا اخبار، مانند شهادت، اقرار، قذف، لعان، تهمت، فحش، حكم حاكم و رؤيت هلال، در صورت پخش زنده انشاء يا اخبار از راديو و تلويزيون، با علم به استناد آن به گوينده ـ اعم از فرد و حاكم ـ آثار بر آن بار مى‌شود.(7)

رسانه‌هاى صوتى و صوتى ـ تصويرى از آلات مشترك به شمار مى‌روند و استفاده از آنها در منافع حلال، جايز و در منافع حرام، حرام مى‌باشد(--> آلات مشترك).


نام کتاب : فرهنگ فقه فارسي نویسنده : موسسه دائرة المعارف الفقه الاسلامي    جلد : 4  صفحه : 97
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست