responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : فرهنگ فقه فارسي نویسنده : موسسه دائرة المعارف الفقه الاسلامي    جلد : 4  صفحه : 777

برخى نيز احتياط را در دو بار آب ريختن بر موضع نجس دانسته‌اند.(8)

در اينكه حكم ياد شده اختصاص به كودك زير دو سال دارد يا شامل پس از آن نيز تا زمانى كه غذاى او شير است، مى‌شود، اختلاف است.(9)چنان كه در اختصاص حكم ياد شده به كودك مسلمانى كه از شير زن مسلمان تغذيه مى‌كند يا شمول آن نسبت به كودكى كه از شير زن كافر يا حيوان نجس العين، همچون خوك و سگ نيز تغذيه مى‌كند، اختلاف است.(10)

براى پاك شدن چاه آب نجس شده با بول كودك شيرخوار ـ بنابر قول به نجس شدن آب چاه با ملاقات نجاست ـ يك سطل آب كشيده مى‌شود. مشهور ميان متأخران استحباب آن است(11)(-->آب چاه).

زكات:زكات فطره كودك شيرخوار، بر عهده كسى است كه نفقه زن شير دهنده كودك، اعم از مادر و غير مادر را مى‌پردازد؛ خواه پدر او باشد يا غير پدر، و اگر نفقه او از مال كودك پرداخت مى‌شود زكات فطره او بر كسى واجب نيست.(12)

برخى در صورت نخست گفته‌اند: اگر زن رايگان شير دهد، احتياط اين است كه هم نفقه دهنده و هم شير دهنده، زكات فطره كودك را بپردازند.(13)

(--> كودك)

شير دادن --> رضاع

شيردان --> اِنفَحَه

شيره

شيره: عصاره شيرين، جوشيده و غليظ شده ميوه، بويژه انگور.


نام کتاب : فرهنگ فقه فارسي نویسنده : موسسه دائرة المعارف الفقه الاسلامي    جلد : 4  صفحه : 777
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست