responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : فرهنگ فقه فارسي نویسنده : موسسه دائرة المعارف الفقه الاسلامي    جلد : 4  صفحه : 778

از آن به مناسبت در باب طهارت و تجارت نام برده‌اند.

آب انگور پس از جوشيدن و پيش از كسر شدن دو سوم آن بر اثر جوشيدن، حرام و به قول مشهور نجس است؛ ليكن در صورتى كه قبل از كسر شدن دو سوم آن، تبديل به شيره شود، آيا حلال و پاك مى‌شود يا نه؟ مسئله اختلافى است. قول به حرمت و نجاست آن به مشهور نسبت داده شده است.(1)شيره ساير ميوه‌ها پاك و حلال است.(2)

اگر شيره از جهت غلظت به گونه‌اى باشد كه با برداشتن مقدارى از آن، جايش خالى بماند ـ هرچند بعد پر شود ـ نجاست در تمامى آن سرايت نمى‌كند. بنابر اين، چنانچه نقطه‌اى از آن نجس شود، مثلا فضله موش در آن بيفتد، همان جايى كه نجس شده به اضافه كمى از اطراف آن برداشته مى‌شود و بقيه پاك است.(3)

شيره و آنچه كه از آن گرفته شده يك جنس به شمار مى‌روند؛ از اين رو، معامله آن دو با تفاضل (فزونى يكى بر ديگرى) رب(--> ربا)و حرام است، مانند فروختن يك كيلو شيره خرما در برابر دو كيلو خرما؛(4)ليكن شيره خرما و شيره انگور دو جنس به شمار مى‌روند و در معامله آن دو در برابر يكديگر، تفاضل جايز است.(5)

شيرينى

شيرينى: از چهار مزه اصلى، مانند شكر و بعضى ميوه‌ها.

از آن به مناسبت در بابهاى صلات، صوم و تجارت نام برده‌اند.

افطار كردن روزه با شيرينى، بويژه خرما مستحب است.(1)

مستحب است انسان در روز عيد فطر پيش از خواندن نماز عيد( -->نماز عيد)با خرم(--> خرما)افطار كند. برخى هر شيرينى، بويژه شكر (شكر سرخ) را به خرما ملحق كرده‌اند.(2)

رد كردن هديه، بويژه عطر و شيرينى مكروه است.(3)


نام کتاب : فرهنگ فقه فارسي نویسنده : موسسه دائرة المعارف الفقه الاسلامي    جلد : 4  صفحه : 778
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست