responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : فرهنگ فقه فارسي نویسنده : موسسه دائرة المعارف الفقه الاسلامي    جلد : 4  صفحه : 712

در موارد تعزيرات(--> تعزير)تعيين شده، حرام و تعدّى كننده ضامن است(--> حَدّاد).

آيا اقرارى كه با شكنجه از متهم گرفته مى‌شود اعتبار دارد يا نه؟ بدون شك اقرار از روى تهديد و شكنجه بدون وجود قراينى بر صحّت آن بى اعتبار است و اثرى بر آن مترتب نمى‌شود( -->اقرار)ليكن چنانچه شواهد و قراينى بر درست بودن آن دلالت كند؛ به گونه‌اى كه براى قاضى علم پيدا شود، به آن ترتيب اثر داده مى‌شود. البته بنابر اين قول كه در حقوق اللّه‌، همچون حدود، علم قاضى اعتبار ندارد، قاضى نمى‌تواند بر اساس علم خود عمل كند؛ بلكه نيازمند اقرار اختيارى يا بيّنه( -->بيّنه)است.(1)

(--> اكراه)

شكيّات

شكيّات: احكام و مسائل مربوط به شك در نماز.

از آن در باب صلات بحث كرده‌اند.

وجوب فراگيرى شكيّات:بنابر قول به حرمت قطع عمدى نماز ـ چنان كه نظر مشهور است ـ فراگيرى مسائل مربوط به شك و سهو در نماز در حدى كه غالباً محل ابتلا مى‌باشد، واجب عقلى است؛(1)ليكن اگر نمازگزار مطمئن است كه دچار شك و سهو نمى‌شود يا در فرض عدم اطمينان، دچار شك و سهو نشود و يا در صورت ابتلا، بر حسب اتفاق به وظيفه‌اش عمل كند، نمازش صحيح است، هرچند عالم به حكم آن نباشد.(2)

اقسام شك:شك در نماز يا در اصل خواندن آن است، يا در شرايط يا در اجزا و افعال و يا در عدد ركعتهاى آن.

1. شك در خواندن نماز:اگر وقت نماز باقى است بايد نماز را به جا آورد و اگر وقت آن گذشته، به شك خود اعتنا نكند و بنا را بر خواندن بگذارد.(3)

2. شك در شرايط نماز:اگر شك در شرايط نماز، همچون طهارت، قبله و ساتر پس از نماز عارض شود، حكم به صحّت آن مى‌شود؛ ليكن براى نماز بعدى بايد شرايط را احراز كند؛ اما


نام کتاب : فرهنگ فقه فارسي نویسنده : موسسه دائرة المعارف الفقه الاسلامي    جلد : 4  صفحه : 712
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست