responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : فرهنگ فقه فارسي نویسنده : موسسه دائرة المعارف الفقه الاسلامي    جلد : 4  صفحه : 711

آيا مرجع روايات مربوط به شك ميان دو و چهار است ـ كه حكم آن بنا گذاشتن بر چهار و خواندن نماز احتياط است ـ يا روايات مربوط به شك ميان چهار و پنج ـ كه حكم آن بنا گذاشتن بر چهار و به جا آوردن سجده سهو است ـ و در نتيجه بنابر چهار گذارده و دو ركعت نماز احتياط و دو سجده سهو(--> سجده سهو)به جا آورده مى‌شود، يا شك مركب به جهت مطرح نشدن آن در روايات و عدم شمول اطلاق دليل نسبت به آن محكوم به بطلان است؟ مسئله اختلافى است. بنابر قول نخست، شك تركيب يافته از شكهاى صحيح، محكوم به صحّت است و به وظايف مربوط، عمل مى‌شود، زيرا در حقيقت شك مركب به دو شك بسيط انحلال پيدا مى‌كند كه در هر كدام حكم همان شك جارى مى‌گردد.(1)

(--> شكيات)

شك مسببى --> اصل سببى

شك مستقر

شك مستقر: شك باقى پس از تأمل و انديشيدن.

در شكهاى عارض براى نماز گزار، به شكى كه پس از تأمل و انديشه در اطراف آن، زائل نشود و استمرار يابد، شك مستقر گويند( -->شكيات).

شكنجه

شكنجه: آزار دادن شديد كسى براى تنبيه يا وادار كردن او به انجام دادن كارى.

از آن در باب حدود و قصاص سخن گفته‌اند.

حكم:در شرع مقدس براى جرايم گوناگون كيفرهاى مشخصى وضع شده كه تعدّى از آنها حرام و ضمان آور است. از اين رو، مجازات و شكنجه متهمى كه جرمش ثابت نشده، حتى براى گرفتن اقرار از وى حرام است. و نيز بزهكارى كه بزه‌اش ثابت شده، كيفر كردن او به بيش از آنچه كه در شرع مقدس در موارد حدود(--> حدود)و قصاص( -->قصاص)مقرر گرديده و يا توسط حاكم شرع


نام کتاب : فرهنگ فقه فارسي نویسنده : موسسه دائرة المعارف الفقه الاسلامي    جلد : 4  صفحه : 711
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست