اين غسل بنابر قول گروهى، غسل ميّت است. در نتيجه لازم است به كيفيّتى كه ميّت را غسل مىدهند، سه بار غسل كند.(9)بعد از آن حنوط(--> حنوط)مىكند و كفن مىپوشد(10)و پس از آن، مرد را تا كمر و زن را بنابر مشهور تا سينه در گودالى قرار مىدهند، آنگاه حدّ رجم را بر او اجرا مىكنند.
در چگونگى سنگسار كردن، بنابر مشهور، اگر سبب ثبوت حد، اقرار باشد، نخست حاكم شرع و سپس مردم رجم مىكنند و اگر بيّنه( -->بيّنه)باشد، ابتدا شهود، سپس حاكم و بعد از او مردم سنگسار مىكنند.(11)سنگسار كردن بر كسانى كه مرتكب گناهِ موجب حد شدهاند، بنابر مشهور كراهت دارد. از برخى حرمت آن نقل شده است.(12)
مجرمى كه هنگام سنگسار كردن از گودال بيرون آمده و اقدام به فرار كرده است، در صورتى كه سبب ثبوت حد بيّنه باشد، به جايگاهش برگردانده مىشود؛ امّا اگر سبب اقرار باشد، بنابر قول منسوب به مشهور، برگردانده نمىشود.(13)برخى گفتهاند: اگر اقدام به فرار بعد از اصابت سنگ بربدن وى باشد، برگردانده نمىشود و اگر قبل از آن باشد، برگردانده مىشود.(14)
سنگهايى كه براى رجم به كار مىروند مستحب است كوچك باشند. البته نه در آن حدّ از كوچكى كه سنگ بر آنها صدق نكند. در ناحيه بزرگى نيز نبايد به گونهاى باشند كه با پرتاب يك يا دو تاى آنها مجرم كشته شود.(15)
بر بزهكار پس از اجراى حدّ، نماز ميّت(--> نماز ميّت)مىگزارند و او را در گورستان مسلمانان دفن مىكنند.(16)
سقوط حدّ:حدّ رجم در دو مورد ساقط مىگردد.
1. توبه بزهكار قبل از قيام بيّنه نزد حاكم شرع، بنابر مشهور، بلكه بر آن ادعاى اجماع شده است.(17)اگر مجرم پس از اقرار به زنا توبه كند، بنابر مشهور، حاكم در اجرا و عدم اجراى حدّ رجم بر او مختار است.(18)
2. انكار بعد از اقرار به موجب رجم، بنابر قول مشهور ميان فقها.(19)