responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : فرهنگ فقه فارسي نویسنده : موسسه دائرة المعارف الفقه الاسلامي    جلد : 4  صفحه : 679

برخى از اينان شطرنج را استثنا كرده و به حرمت بازى با آن، حتى بدون شرط بندى فتوا داده‌اند.(6)

برخى معاصران گفته‌اند: چنانچه شطرنج نزد عموم مردم از آلت قمار بودن خارج شود و ديگر به آن به عنوان آلت قمار نگريسته نشود، از حكم آلت قمار بودن خارج شده و بازى با آن بدون شرط بندى جايز خواهد بود.(7)

(--> آلات قمار)(--> قمار)

شعائر

شعائر: نشانه‌ها.

عنوان « شعائر » با اضافه به « اللّه‌ » در آيات متعدد قرآن كريم آمده است.(1)در اينكه مراد از «شعائر اللّه‌» چيست، ديدگاههاى مفسران مختلف است. همه احكام و دستورهاى خداى متعال؛ عبادتهايى كه آشكارا و به صورت جمعى برگزار مى‌شود، مانند حج؛ سرفصلهاى آيين الهى و برنامه‌هاى كلى و آنچه در نخستين برخورد با اين آيين جلب توجه مى‌كند و خصوص مناسك حج از جمله اين ديدگاهها است.(2)

كاربرد «شعائر اللّه‌» در كلمات فقها و استدلال و استناد به آن در موضوعات مختلف، مبنى بر معناى عام آن؛ يعنى معناى نخست است؛ چنان كه گروهى از مفسران آن را برگزيده‌اند.(3)

در كلمات فقها «شعائر» با اضافه به اسلام و ايمان (شيعه) نيز به كار رفته است كه مراد از آن يا اعمال و مناسك مختص به اسلام، از قبيل نماز، روزه، خمس، زكات و حج مى‌باشد(4)و يا امور مختص به مذهب، مانند شهادت به ولايت در اذان و اقامه و بلند گفتن «بسم اللّه‌» در نماز.(5)

در قرآن كريم صفا و مروه(6)و نيز


نام کتاب : فرهنگ فقه فارسي نویسنده : موسسه دائرة المعارف الفقه الاسلامي    جلد : 4  صفحه : 679
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست