responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : فرهنگ فقه فارسي نویسنده : موسسه دائرة المعارف الفقه الاسلامي    جلد : 4  صفحه : 588

چنان كه مستحب است پس از چيدن شارب اين دعا را بخواند:{بِسمِ اللّه‌ِ و باللّه‌ِ وَ عَلى سُنّةِ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ}.(5)خوش بو و معطر كردن شارب (سبيل) مستحب است.(6)

چيدن شارب قبل از احرام(--> احرام)مستحب،(7)ليكن در حال احرام حرام است(8)و از ديدگاه بعضى، موجب كفّاره نيز مى‌باشد و كفّاره آن يك گوسفند است.(9)

حاجى‌اى كه پس از اتمام اعمال منى (رمى جمره، قربانى، حلق يا تقصير) براى طواف زيارت [= طواف حج] به مكه باز مى‌گردد، مستحب است پيش از طواف غسل كند و ناخن و شارب خود را بچيند.(10)

تقصير(--> تقصير)در عمره يا حج با چيدن شارب (سبيل) نيز محقق مى‌شود.(11)بنابر قول برخى، روييدن شارب (سبيل) از نشانه‌هاى بلوغ است.(12)

در حرمت يا كراهت چيدن شارب (سبيل) ميّت اختلاف است.(13)

شارب خمر --> شراب خوار

شارع

شارع: خداى متعال/ رسول اكرم صلّى اللّه‌ عليه و آله.

شارع به معناى وضع و تشريع كننده شريعت (مجموع تكاليف و فرامين الهى) خداى متعال و به معناى تبيين و تفسير كننده شريعت، رسول اكرم صلّى اللّه‌ عليه و آله مى‌باشد. در فقه شارع به هر دو معنا اطلاق شده است.(1)

بر اساس روايات متعدد، مقام تشريع و وضع قوانين كه از آن به ولايت تشريعى تعبير مى‌شود، از جانب خداوند به رسول خدا صلّى اللّه‌ عليه و آله عطا شده است؛


نام کتاب : فرهنگ فقه فارسي نویسنده : موسسه دائرة المعارف الفقه الاسلامي    جلد : 4  صفحه : 588
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست