ساييدن: دو چيز را معمولاً با فشار بر روى هم كشيدن يا يكى را بر ديگرى كشيدن.
عنوان ياد شده به مناسبت در بابهاى طهارت، حج و حدود به كار رفته است.
طهارت:ناخن گرفتن در روز جمعه هرچند به ساييدن آن براى كسى كه ناخنش كوتاه مىباشد، مستحب است.(1)همچنين به تصريح برخى، ساييدن و سوهان كردن آن پس از چيدن، استحباب دارد.(2)
حج:ازاله ناخن براى محرم(--> احرام)هرچند به ساييدن آن حرام است. برخى، ازاله به نحو ساييدن را بنابر احتياط حرام دانستهاند(3)( -->ناخن).
حدود:به قول مشهور، حدّ سرقت بر كودك مميّز ـ هرچند مكرر دزدى كند ـ جارى نمىشود و تنها تعزير(--> تعزير)مىگردد. برخى در فرض تكرار دزدى، پس از سوم يا دومين بار ـ بنابر اختلاف در مسئله ـ تعزير او را ساييدن انگشتان وى تا حدّ خون آمدن، دانستهاند.(4)
سؤال
سؤال : پرسش( --> پرسش )/ گدايى( --> گدايى).
سؤر
سؤر: نيم خورده، پس مانده.
سؤر در لغت به معناى قسمت باقى مانده از محتواى ظرفى كه انسان يا حيوان از آن نوشيده و نيز پس مانده هر چيزى از غذا و آب و غير آن آمده است.(1)كلمات فقها در تعريف سؤر مختلف است. بسيارى آن را به باقى مانده آب نوشيده شده تعريف كردهاند.(2)برخى، تعميم داده و آن را به مايعى كه حيوان از آن نوشيده يا عضوى از بدنش با آن تماس پيدا كرده، تعريف كردهاند.(3)
بنابر تعريف دوم، سؤر اختصاص به نوشيدنى؛ يعنى تماس دهان با مايع ندارد و شامل مايعى كه با يكى ديگر از اعضاى بدن تماس پيدا كرده نيز مىشود؛