responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : فرهنگ فقه فارسي نویسنده : موسسه دائرة المعارف الفقه الاسلامي    جلد : 4  صفحه : 35

سفر موجب قصر نماز و افطار روزه مى‌گردد؛ ليكن كسانى از اين حكم استثنا شده‌اند، از جمله: كسى كه سفر شغل او است، مانند راننده‌اى كه حرفه‌اش مسافر برى از شهرى به شهرى ديگر است، به شرط آنكه بين دو سفر او ده روز يا بيشتر فاصله نباشد( -->سفر).

راوى

راوى: نقل كننده احاديث معصومان عليهم السّلام.

عنوان ياد شده اصطلاحى در علم درايه(--> درايه؛ علم)است و در آن علم از آن سخن گفته‌اند.

شرايط:عالمان علم درايه پذيرش خبر واحد(--> خبر واحد)از راوى را مشروط به برخوردارى وى از صفات ذيل دانسته‌اند.

1. اسلام؛ بنابر اين، خبر راوى كافر پذيرفته نمى‌شود.

2. عقل؛ بنابر اين، از ديوانه پذيرفته نيست.

3. بلوغ؛ بنابر اين شرط ـ كه بسيارى از فقها آن را ذكر كرده‌اند ـ خبر نابالغ پذيرفته نيست، هرچند بنابر قول مشهور مميّز (تشخيص دهنده خوبى و بدى) باشد.

4. ايمان (شيعه دوازده امامى بودن)؛ بنابر اين، عمل به خبر مخالفان(-->مخالف)و نيز فرقه‌هاى شيعه غير دوازده امامى جايز نخواهد بود. اين شرط را گروهى از فقها ذكر كرده‌اند. در مقابل، برخى گفته‌اند: عمل به خبر مخالفان كه از معصومان عليهم السّلام نقل كرده باشند جايز است، به شرط آنكه برخلافِ روايات نقل شده از سوى اصحاب (شيعيان) نباشد و نيز براى اصحاب در آن مسئله حكم يا فتواى شناخته شده بر خلاف آن وجود نداشته باشد راوى نيز واجد ساير شرايط باشد.

5 . عدالت. شرط بودن عدالت در راوى به مشهور نسبت داده شده است. در مقابل، گروهى آن را شرط ندانسته و گفته‌اند: وثاقت راوى (مورد اعتماد و اطمينان بودن) در نقل حديث، براى پذيرش خبر وى كفايت مى‌كند. بسيارى از متأخران نيز اين قول را برگزيده‌اند.

نام کتاب : فرهنگ فقه فارسي نویسنده : موسسه دائرة المعارف الفقه الاسلامي    جلد : 4  صفحه : 35
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست