responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : فرهنگ فقه فارسي نویسنده : موسسه دائرة المعارف الفقه الاسلامي    جلد : 4  صفحه : 36

6 . ضابط بودن. مراد از ضابط كسى است كه ياد سپارى او بر سهو و اشتباهش غلبه دارد. بنابر اين، خبر راوى اى كه در نقل غالباً دچار سهو و اشتباه مى‌شود، پذيرفته نيست.

بر اساس شرط ياد شده، راوى بايد حفظ كننده حديث، هوشيار و به دور از غفلت باشد تا در ضبط و نقل حديث دچار اشتباه، لغزش و تحريف (كم يا زياد كردن) نشود و در صورت نقل حديث به معنا به آنچه كه موجب اختلال مفاد حديث مى‌شود آگاه باشد.(1)

اقسام خبر واحد به لحاظ حالات راوى:خبر واحد به لحاظ صفات راوى همچون ايمان و عدم ايمان، وثاقت و عدم وثاقت و غير آن به چهار قسم تقسيم مى‌شود: حديث صحيح(--> حديث صحيح)، حديث حسن(--> حديث حسن)، حديث موثق(--> حديث موثق)و حديث ضعيف(--> حديث ضعيف)كه از اصول اقسام حديث به شمار مى‌روند.

راه

راه: مسير آمد و شد.

عمده احكام آن در باب احياء موات آمده است؛ ليكن از آن به مناسبت در بابهاى طهارت، صلات، زكات، حج، تجارت و صلح نيز سخن گفته‌اند.

اقسام:راه دو گونه است: نافذ و غير نافذ. مراد از راه نافذ راه عمومى‌اى است كه به راههاى ديگر يا زمين مباح منتهى مى‌گردد؛ بدين معنا كه از يك سمت آن داخل و از سمت ديگر به راهى ديگر يا زمينى مباح خارج مى‌شود. مراد از راه غير نافذ راه بن بست(1)( -->بن بست)است. موضوع سخن در اين مقاله نوع اوّل است.

حكم:راه از مشتركات(--> مشتركات)است كه عموم مردم در استفاده از آن يكسانند و كسى نمى‌تواند در آن تصرفى كند كه با عبور و مرور منافات داشته باشد.(2)

چگونگى پيدايى:تحقق راه عمومى با يكى از امور زير است:

1. فزونى عبور و مرور مردم و


نام کتاب : فرهنگ فقه فارسي نویسنده : موسسه دائرة المعارف الفقه الاسلامي    جلد : 4  صفحه : 36
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست