بازگردانده و گفتهاند: روثه عبارت است از منتهى اليه قسمت جلو بينى كه محل اتصال دو طرف نرمى و سوراخ است.(1)از آن در باب ديات سخن گفتهاند.
بنابر قول مشهور، ديه بريدن روثه نصف ديه كامل است. مقابل مشهور، دو قول مطرح شده است؛ يكى يك سوم و ديگرى يك چهارم ديه كامل.(2)
(--> بينى)
روح
روح: آفريدهاى از عالم غيب.
روح پديدهاى از عالم بالا و غيب است كه حيات بخش پديدههاى عالم ماده و پايين (دنيا) مىباشد و از آن در بابهايى نظير طهارت، صلات، تجارت، صيد و ذباحه و ديات سخن گفتهاند.
طهارت:شرط نجاست مردار خروج روح از تمامى بدن است و اگر از بعض بدن خارج شود، بدن نجس نمىگردد.(1)البته در اينكه بدن انسان به مجرد خروج روح از آن نجس مىشود يا پس از سرد شدن، اختلاف است(2)( -->مردار).
اعضاى بى جان مردار حيوان غير نجس العين و نيز انسان ميّت مانند مو و ناخن نجس نمىباشد.(3)
آنچه از بدن انسان يا حيوان با مرگ نجس مىشود، درصورت قطع و جدا شدن از بدن انسان يا حيوان زنده نيز نجس است.(4)
جنينى كه قبل از دميده شدن روح در آن سقط شود نجس است( -->جنين). همچنين است جوجه درون تخم؛ هرچند برخى در نجاست آنها اشكال كرده و احتياط واجب را در اجتناب از آنها دانستهاند.(5)
مستحب است محتضرى را كه سخت جان مىدهد در صورتى كه اذيت نشود به مكانى كه نماز مىگزارده انتقال دهند(6)( -->احتضار).
جنينى كه قبل از دميده شدن روح در آن سقط شده است بدون غسل و كفن در پارچهاى پيچيده و دفن مىشود؛ امّا اگر