responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : فرهنگ فقه فارسي نویسنده : موسسه دائرة المعارف الفقه الاسلامي    جلد : 4  صفحه : 156

روح در آن دميده شده باشد، غسل داده مى‌شود. در اينكه تكفين نيز واجب است يا تنها در پارچه‌اى پيچيده، دفن مى‌گردد، اختلاف است؛ ليكن نماز بر او خوانده نمى‌شود.(7)

صلات:نمازگزاردن با لباس تهيّه شده از اجزاى مردار حلال گوشتى كه روح در آنها حلول نمى‌كند، مانند پشم و كرك، صحيح است.(8)بنابر مشهور نماز گزاردن در برابر عكس ذى روح؛ همچنين بنابر قول برخى در اتاقى كه عكس جاندار باشد هرچند روبه روى نمازگزار نباشد، كراهت دارد(9)( -->جاندار).

تجارت:ساختن مجسّمه ذى روح حرام است؛ ليكن در حرمت نقاشى آن اختلاف مى‌باشد(10)(--> تصوير).

خريد و فروش اعضاى بى جان مردار، مانند پشم و مو جايز است.(11)

در حرمت احضار ارواح درصورتى كه مستلزم امرى حرام، مانند اضرار و ايذاى مؤمن نباشد، اختلاف است(12)( -->تسخير).

صيد و ذباحه:در حرمت يا كراهت جدا كردن سر ذبيحه(--> ذبيحه)به عمد، قبل از خروج روح، اختلاف است. اكثر قائل به‌كراهت‌اند.(13)كندن پوست ذبيحه قبل ازخروج روح به قول مشهور مكروه است.(14)

بنابه تصريح برخى، تذكيه مادر در صورتى تذكيه جنين به شمار مى‌رود كه جنين از نظر خلقت تام باشد و روح در آن دميده نشده باشد. در صورت دميده شدن روح بايد پس از خروج از رحم مادر تذكيه شود و اگر زنده خارج نشود مردار خواهد بود(15)( -->تذكيه).

ديات:بنابر مشهور، ديه جنينى كه روح در آن دميده ديه كامل است.(16)

(--> جان)


نام کتاب : فرهنگ فقه فارسي نویسنده : موسسه دائرة المعارف الفقه الاسلامي    جلد : 4  صفحه : 156
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست