غسل براى كسى كه قصد مشاهده دار آويخته را دارد مستحب است. بسيارى، استحباب را مقيّد به موردى كردهاند كه از زمان به دار آويختن يا مرگ دار آويخته سه روز گذشته باشد. از برخى قدما وجوب اين غسل نقل شده است.(3)
صلات:از شرايط صحّت نماز جماعت عدم وجود حائلِ مانع رؤيت امام و مأموم، و نيز مأموم و مأمومى ديگر ـ كه واسطه اتصال به امام مىباشد ـ است. با وجود حائل، نماز فرد پشت حائل باطل است، مگر نسبت به مأموم زن كه وجود حائل بين او و امام يا ديگر مأمومان بى اشكال است.(4)
حدّ ترخص با فاصله گرفتن از شهر به اندازهاى كه ديوارهاى آن ديده نشود و اذان آن شنيده نشود، تحقق مىيابد. در تحقق آن به صرف نديدن ديوار شهر اختلاف است(5)( --> حدّ ترخص).
صوم:اوّل ماه رمضان و شوال با ديدن هلال ماه براى بيننده ثابت مىشود؛ هرچند كسى جز او ماه را نديده باشد(6)( --> هلال).
حج:محرم به احرام عمره تمتّع( --> عمره تمتّع)با مشاهده خانههاى مكه واجب است تلبيه( --> تلبيه)را قطع كند. چنان كه بنابر قول برخى، قطع تلبيه در احرام عمره مفرده( --> عمره مفرده)هنگام مشاهده كعبه واجب است.(7)
تجارت:معامله كالايى همچون لباس و حيوان كه غرر آن با رؤيت برطرف مىشود، با مشاهده ـ بدون ذكر اوصاف ـ صحيح است؛ هرچند هنگام معامله كالا وجود نداشته باشد، مگر آنكه فاصله زمانى بين معامله و مشاهده به حدّى باشد كه كالا به طور عادت در آن مدت تغيير مىكند، كه در اين صورت، معامله بدون مشاهده مجدد يا ذكر اوصاف باطل است؛ ليكن چنانچه احتمال تغيير بدهد معامله صحيح است و در صورت تغيير، حق خيار فسخ براى خريدار ثابت خواهد بود.(8)
در كالايى كه بر مبناى توصيف ـ و نه مشاهده ـ معامله شده و سپس هنگام تحويل و رؤيت، خلاف وصف از كار در آمده، براى زيان ديده حق خيار رؤيت ثابت است(9)( --> خيار رؤيت).