با خروج منىّ از هر دو آلت خنثى يا به طور عادت و غالب از يكى، جنابت تحقق مىيابد. برخى، صرف خروج منىّ از هريك از دو آلت را موجب تحقق جنابت دانستهاند.(6)
صلات:ستر هر دو عورت در نماز بر خنثى واجب است؛ ليكن در وجوب ستر ساير بدن همچون زن اختلاف است.(7)
خنثى ـ بنابر قول به ملزم بودن وى به رعايت احتياط ـ نمازهاى اخفاتى (ظهر و عصر) را آهسته و نمازهاى جهرى (صبح، مغرب و عشا) را بلند مىخواند.(8)
بنابر قول به عدم جواز تقدّم زن بر مرد در نماز، پيشى گرفتن خنثى بر مرد و نيز مقدّم شدن زن بر او در نماز، جايز است.(9)
نماز جمعه بر مردان واجب است نه زنان. در اينكه در اين مسئله خنثاى مشكل ملحق به مرد است يا زن، اختلاف است.(10)
امامت خنثى براى زنان جايز است؛ ليكن براى مردان ـ به جهت احتمال زن بودن وى ـ جايز نيست. همچنين بنابر قول مشهور امامت خنثى براى خنثى ـ به جهت احتمال زن بودن او و مرد بودن مأموم ـ جايز نيست.(11)
قضاى نماز و روزه ميّت بر فرزند ارشد او در صورت خنثى بودن وى واجب نيست.(12)
پوشيدن لباس زرباف و نيز زينت كردن به طلا بر زن جايز و بر مرد حرام است. در الحاق خنثاى مشكل به يكى از زن و مرد در اين حكم، اختلاف است. بنابر قول به الحاق وى به زن، خنثى مىتواند در لباس زرباف و نيز همراه با طلا نماز بخواند؛ هرچند برخى آن را جايز ندانستهاند.(13)
حج:بعضى محرّمات احرام( --> احرام)مشترك ميان زن و مرد است؛ ليكن بعضى ديگر اختصاص به مرد يا زن محرم دارد، مانند حرمت پوشيدن لباس دوخته، پوشاندن سر و استظلال كه مخصوص مرد و حرمت پوشاندن صورت كه مختص زن است. در الحاق خنثاى مشكل به مرد يا زن اختلاف است.(14)