responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : فرهنگ فقه فارسي نویسنده : موسسه دائرة المعارف الفقه الاسلامي    جلد : 3  صفحه : 391

شركت در حيازت:شركت در حيازت با شريك شدن چند نفر در برداشتن آبى با يك ظرف يا كندن درختى يا صيد ماهى‌اى با يك تور ماهى‌گيرى و مانند آن محقق مى‌شود، ليكن در مقدار سهم هريك در فرض عدم تعيّن آن بحث است كه به نحو تساوى خواهد بود يا به ميزان تلاش و نقش هركدام.(3)

حياض

حياض: از حدود مشعرالحرام.

حدّ مشعرالحرام ـ بنابر آنچه در روايات(1)و كلمات فقها(2)آمده ـ از مَأزَمَين تا حياض و تا وادى مُحَسَّر است( --> مشعر).

حيثيت --> آبرو

حيثيت تعليلى

حيثيت تعليلى: علت و واسطه ثبوت حكم براى موضوع.

حيثيت تعليلى در مقابل حيثيت تقييدى عبارت است از علت و واسطه در ثبوت حكم براى موضوع. حيثيت تعليلى بر خلاف حيثيت تقييدى، موضوع حكم را محدود نمى‌كند؛ در نتيجه بقاى حكم وابسته به بقاى آن نيست( --> حيثيت تقييدى).

حيثيت تقييدى

حيثيت تقييدى: قيد موضوع حكم.

حيثيت تقييدى مقابل حيثيت تعليلى( --> حيثيت تعليلى)عبارت است از آنچه كه موضوع حكم را مقيّد مى‌كند؛ در نتيجه دايره موضوع محدود به آن مى‌شود؛ بلكه در حقيقت، حيثيت تقييدى، موضوع حكم است، و در نتيجه بقاى حكم منوط به بقاى آن مى‌باشد، مانند حقّى كه براى عنوان «عالم» قرار داده شده است. در اينجا عنوان «عالم» براى صاحب حق، حيثيت تقييدى به شمار مى‌رود و موضوع


نام کتاب : فرهنگ فقه فارسي نویسنده : موسسه دائرة المعارف الفقه الاسلامي    جلد : 3  صفحه : 391
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست