responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : فرهنگ فقه فارسي نویسنده : موسسه دائرة المعارف الفقه الاسلامي    جلد : 3  صفحه : 246

در اينكه حدّ ترخّص در شهرهاى بسيار بزرگ( --> بلاد كبيره)همانند حدّ ترخّص در شهرهاى متوسط و كوچك است يا اينكه حدّ ترخّص در آنها عبارت است از نديدن ديوار آخرين خانه‌هاى محلّه‌اى كه در آن سكونت دارد و نشنيدن اذان آن، اختلاف است. بنابر قول دوم، مبدأ مسافت در بلاد كبيره آخر محلّه است نه آخر شهر.(4)

حدث

حَدَث: سبب نقض طهارت/ قذارت معنوى مانع از دخول در نماز.

حدث در اصطلاح فقها بر دو معنا اطلاق شده است: يكى سبب، يعنى امرى كه طهارت را نقض مى‌كند، مانند بول، غائط و جنابت، و ديگرى مسبب، يعنى حالتى كه به سبب پيدايى يكى از امور ياد شده در نفس انسان پديد مى‌آيد كه از آن به قذارت و نجاست معنوى تعبير مى‌گردد و مانع دخول انسان در نماز و ديگر اعمال مشروط به طهارت مى‌شود.(1)

حدث دو مرتبه خفيف و شديد دارد. مرتبه خفيف، حدث اصغر و مرتبه شديد آن حدث اكبر ناميده مى‌شود.(2)آنچه كه با وضو و غسل برطرف مى‌شود حدث به معناى دوم (مسبب) است. برخى، اطلاق حدث به معناى اوّل را مَجاز دانسته‌اند.(3)به كسى كه حدث از او صادر گرديده «مُحدِث» گويند.

حكم:حدث ناقض طهارت است و محدث پيش از تحصيل طهارت (وضو، غسل يا تيمّم) نمى‌تواند اعمالى را كه مشروط به طهارت است. به جا آورد.

اسباب:اسباب حدث اصغر كه تنها موجب وضو مى‌گردند، عبارتند از: خروج ادرار؛ مدفوع؛ باد معده؛ خوابى كه بر قوّه شنوايى و بينايى چيره گردد، به گونه‌اى كه چشم نبيند و گوش نشنود؛ زايل شدن عقل بر اثر پيدايى جنون، بيهوشى، مستى و غير آن و استحاضه قليله(4)( --> استحاضه).

اسباب حدث اكبر كه با غسل برطرف مى‌گردند، عبارتند از: جنابت( --> جنابت)، نفاس( --> نفاس)، حيض( --> حيض)،


نام کتاب : فرهنگ فقه فارسي نویسنده : موسسه دائرة المعارف الفقه الاسلامي    جلد : 3  صفحه : 246
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست