دستهايش را تا محاذى نرمى گوش يا صورت يا فرورفتگى گلو (موضع نحر) بالا ببرد.(8)مشهور آن است كه تكبير، همزمان با بالابردن دستها آغاز گردد و با پايان يافتن رفع، پايان يابد؛ سپس دستها به پايين انداخته شود.(9)برخى گفتهاند: جايگاه تكبير به مقتضاى نصوص، بعد از تحقق كامل رفع دست است.(10)
از ديگر مستحبات تكبير، چسبيده بودن انگشتان ـ جز انگشت شصت ـ به يكديگر و رو به قبله بودن كف دستها است.(11)در استحباب باز يا چسبيده بودن انگشت شصت (ابهام)، اختلاف است.(12)بالاتر بردن دست از گوش مكروه است؛ بلكه به برخى قدما ـ بر حسب ظاهر كلمات آنان ـ قول به حرمت نسبت داده شده است.(13)
در سجده تلاوت، سهو و شكر:تكبير در سجده تلاوت آياتى كه سجده واجب دارند(-->آيات سجده)قبل از سجده استحباب ندارد؛ ليكن بعد از سر برداشتن از سجده مستحب است. وجوب آن به ظاهر كلمات برخى و احتمال كلمات برخى ديگر نسبت داده شده است. هرچند احتمال قوى داده شده كه مراد همه، استحباب باشد.(14)
تكبير بعد از نيّت و قبل از رفتن به سجده، در سجده سهو(-->سجده سهو)بنابر مشهور مستحب است.(15)برخى به استحباب تكبير قبل از سجده شكر(-->سجده شكر)و بعد از سر برداشتن از آن تصريح كردهاند.(16)
در نماز باران:مستحب است نمازگزاران در نماز استسقاء(-->نماز باران)بسيار تكبير گويند؛(17)چنانكه مستحب است امام جماعت بعد از نماز، بر فراز منبر، رو به قبله و با صداى بلند صد بار تكبير بگويد.(18)
در عيدَيْن:بنابر مشهور گفتن تكبير در عيد فطر و قربان با كيفيتى كه وارد شده مستحب است.(19)جايگاه آن در عيد فطر پس از نماز مغرب و نيز عشا در شب عيد، و پس از نماز صبح و نماز عيد در روز عيد مىباشد. در غير مواقع چهارگانه يادشده بنابر مشهور، تكبير مشروعيت ندارد.(20)جايگاه تكبير در