responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : فرهنگ فقه فارسي نویسنده : موسسه دائرة المعارف الفقه الاسلامي    جلد : 2  صفحه : 49

قنوت مستحب است نماز گزار به باطن دست خود نگاه كند.(13)

نكاح:زن و شوهر مى‌توانند به همه اعضاى بدن يكديگر ـ اعم از ظاهر و باطن ـ نگاه‌كنند، اين حكم بجز عورت براى ديگر محارم(-->محارم)نيز ثابت است.(14)نگاه كردن شوهر به فرج همسر بويژه هنگام آميزش و بخصوص نگاه كردن به باطن آن مكروه است. برخى قدما نگاه كردن به فرج ـ اعم از ظاهر و باطن آن ـ در حال آميزش را حرام دانسته‌اند.(15)

احياء موات:معدن دو گونه است؛ باطنى و ظاهرى. مراد از معدن باطنى معدنى است كه جوهر آن با كار و تلاش آشكار مى‌شود، مانند معدن طلا و نقره. بر خلاف معدن ظاهرى كه جوهر آن آشكار است، مانند معدن نمك. معدن باطنى با احيا تملّك مى‌شود(16)(-->احياء موات).

شهادات:شهادت زنان به تنهايى ـ بدون مردان ـ در عيوب باطنى آنان، مانند قَرَن(-->قَرَن)پذيرفته است.(17)

حدود:جيب و آستين لباس زيرين، حرز(-->حرز)محسوب مى‌شود؛ از اين رو دزدى از آن با تحقّق ساير شرايط موجب ثبوت حدّ سرقت (قطع انگشتان) مى‌گردد(18)(-->سرقت).

باع

باع[= بوع]:واحد اندازه‌گيرى طول.

مراد از باع، اندازه طول دو دست باز مرد معمولى به‌طور افقى، ـ از سر انگشت ميانى تا سر انگشت ميانى ديگر ـ برابر چهار ذراع است كه هر ذراع دو وجب و هر وجب دوازده انگشت بسته مى‌باشد.

در برخى روايات محدوده برداشتن تربت امام حسين عليه السّلام از نزد قبر شريف، هفتاد باع در هفتاد باع


نام کتاب : فرهنگ فقه فارسي نویسنده : موسسه دائرة المعارف الفقه الاسلامي    جلد : 2  صفحه : 49
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست