responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : فرهنگ فقه فارسي نویسنده : موسسه دائرة المعارف الفقه الاسلامي    جلد : 2  صفحه : 458

برخى آن را نيز مبطل نمى‌دانند ولى برخى ديگر احتياط واجب را در ترك آن دانسته‌اند.(3)

حج:تزريق آمپول و سرم در حال احرام جايز است، ولى اگر موجب خارج شدن خون از بدن گردد، حرمت آن در غير موارد ضرور اختلافى است.(4)

حدود:اگر كسى شراب را از غير راه خوردن مانند تزريق وارد بدن كند، در صورتى كه موجب مستى نشود، ثبوت حدّ بر او مورد اشكال واقع شده است(5)(-->شراب).

تزريق خون:تزريق خون مطلقا ـ حتّى خون زن به مرد و عكس آن و خون كافر به مسلمان ـ جايز است.(6)خريد و فروش خون جهت تزريق، به تصريح بسيارى از معاصران، جايز است(7)(-->انتقال خون).

تزكيه

تَزكيه: پالودن نفس از گناهان و خويهاى ناپسند(1)/ خود ستايى(2)/ شهادت بر عدالت گواهان(3)/ پرداخت زكات(4)(-->زكات).

تزكيه يا به فعل تحقّق مى‌پذيرد يا به قول. اوّل، مانند تزكيه نفس از آنچه مبغوض خداى متعال است و نيز تزكيه مال به پرداخت زكات. دوم يا نسبت به ديگرى است ـ كه در اصطلاح از آن به تعديل نيز تعبير مى‌شود ـ و آن عبارت است از شهادت بر عدالت بيّنه(-->بيّنه)و يا نسبت به خود است كه همان خود ستايى خويش مى‌باشد.

از تزكيه به معناى اوّل و دوم در باب جهاد و امر به معروف و نهى از منكر سخن رفته است.

تزكيه نفس به معناى نخست كه از آن به جهاد اكبر تعبير مى‌شود از اهمّ واجبات؛(5)بلكه هدف غايى از انزال كتب آسمانى، بويژه قرآن كريم و ارسال پيامبران، بخصوص خاتم انبيا، حضرت محمد صلّى اللّه عليه و آله است(6)و دعوت به آن از برجسته‌ترين مصاديق دعوت انبيا


نام کتاب : فرهنگ فقه فارسي نویسنده : موسسه دائرة المعارف الفقه الاسلامي    جلد : 2  صفحه : 458
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست