در صورت بروز اشتباه در ترتيب، از همان فصلى كه اشتباه در آن رخ داده است به صورت صحيح اعاده مىشود.(5)
رعايت ترتيب در نمازهاى يوميّه به خواندن نماز ظهر قبل از نماز عصر و نماز مغرب قبل از نماز عشا واجب است؛ همچنين در افعال نماز مانند تكبير، قرائت، ركوع و سجود و تشهّد و نيز در آيات حمد و سوره(6)و فرازهاى تشهّد.(7)
در قضاى نمازهاى فوت شدهاى كه در اداى آنها ترتيب شرط است ـ مانند نماز ظهر و عصر يا مغرب و عشا ـ رعايت ترتيب واجب است؛ ليكن وجوب ترتيب به معناى تقديم قضاى نمازى كه اوّل فوت شده، محل اختلاف است(8)(-->نماز قضا).
رعايت ترتيب بين اجزاى خطبه نماز جمعه(-->نماز جمعه)ـ به تقديم حمد الهى، سپس صلوات بر پيامبر صلّى اللّه عليه و آله و اهل بيت آن حضرت؛ پس از آن موعظه و در پايان خواندن سورهاى از قرآن ـ بنابر تصريح برخى واجب است، بلكه وجوب آن به مشهور نسبت داده شده است.(9)
حج:رعايت ترتيب بين اعمال روز عيد قربان ـ به تقديم رمى جمره عقبه(-->رمى جمره)، سپس قربانى و پس از آن حلق يا تقصير ـ بنابر قول گروهى، واجب است.(10)همچنين بين رمى جمرات سه گانه در روزهاى يازدهم و دوازدهم ذيحجّه در منى.(11)
كفّارات:از اقسام كفّارات، كفّاره مُرَتّبه است كه در آن رعايت ترتيب بين خصال كفّاره واجب است. كفّاره ظهار(-->ظهار)و بنابر قول مشهور كفّاره قتل خطا(-->قتل)و كفّاره افطار روزه قضاى ماه رمضان پس از زوال، كفّاره مُرتّبه است(12)(-->كفّاره).
ارث:در استحقاق ارث، رعايت ترتيب بين طبقات ارث، لازم است و با وجود طبقه پيشين، طبقه بعدى ارث نمىبرد(-->ارث).
ديات:بنابر مشهور، ديه در قتل خطا، بر حسب ترتيب طبقات ارث از عاقله(-->عاقله)گرفته مىشود و با وجود عَصَبه توانمند در پرداخت ديه(-->تعصيب)در طبقه اوّل، از طبقه دوم گرفته نمىشود.(13)