responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : فرهنگ فقه فارسي نویسنده : موسسه دائرة المعارف الفقه الاسلامي    جلد : 2  صفحه : 426

همجنس بازى حرام و موجب ثبوت تعزير(-->تعزير)است و رسول اكرم صلّى اللّه عليه و آله چنين زنى را لعن كرده است.(2)

اگر از چنين زنى، عملِ موجب حد ـ مانند مساحقه(-->مساحقه)ـ سر زند، حد بر او جارى مى‌شود.

(-->تشبّه)

تَذكير -->مذكّر

تذكيه

تَذكيه: پاك يا حلال گردانيدن حيوان با كشتن آن به شيوه و شرايطى ويژه.

تذكيه در حيوان حلال گوشت عبارت است از پاك گردانيدن اجزاى حيوان و حلال كردن خوردن گوشت آن، و در حيوان حرام گوشت، پاك گردانيدن اجزاى آن. در فقه، بابى مستقل با عنوان «صيد و ذباحه» متكفّل احكام تذكيه است. برخى نيز عنوان باب را به جاى «صيد و ذباحه» خود «تذكيه» قرار داده‌اند.

احكام مترتّب بر تذكيه يا به لحاظ خود تذكيه ـ به عنوان فعلى از افعال داراى اثر ـ است يا به لحاظ حيوان قابل تذكيه يا به لحاظ تذكيه كننده (فاعل تذكيه) و يا به لحاظ آلات تذكيه.

حكم تذكيه:تذكيه حيوان، امرى مباح و جايز است.

انواع تذكيه:گونه‌هاى تذكيه عبارت است از: ذبح(-->ذبح)در غير شتر، نحر(-->نحر)در شتر، شكار در حيوانات وحشى، ماهى و ملخ(-->صيد)و تبعيّت در جنين كه به تبع تذكيه مادر، جنين در رحم نيز مذكّى خواهد بود.(1)

آلات تذكيه:در ذبح، نحر و شكار در غير ماهى و ملخ، تذكيه با آلات خاصّى محقّق مى‌شود. آلت تذكيه در ذبح و نحر بايد از جنس آهن تيز و بُرنده باشد(-->آلات تذكيه)و در شكار، سلاحى بُرنده باشد به‌گونه‌اى كه حيوان به سبب تيزى و بُرندگى از پا در آيد؛ چنان‌كه شكار با سگ شكارى نيز جايز است(-->آلات صيد).

حيوان قابل تذكيه:حيوانات حلال گوشت، قابل تذكيه‌اند. حيوانات


نام کتاب : فرهنگ فقه فارسي نویسنده : موسسه دائرة المعارف الفقه الاسلامي    جلد : 2  صفحه : 426
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست