responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : فرهنگ فقه فارسي نویسنده : موسسه دائرة المعارف الفقه الاسلامي    جلد : 2  صفحه : 410

فسخ عقد و امضاى آن بدون دريافت ارش(-->ارش)يا با ارش، مخيّر است. اين تخيير ابتدايى است.(4)

تخيير اجتهاد -->تخيير مصلحت

تخيير استمرارى

تخيير استمرارى:تخيير، حتّى پس از گزينش.

تخيير استمرارى، مقابل تخيير ابتدايى(-->تخيير ابتدايى)عبارت است از ثبوت و استمرار حقّ انتخاب يك طرف براى مكلّف در هر بار و عدم تعيّن آن با يك بار گزينش. بنابر اين با گزينش يك طرف و شروع در عمل، عدول از آن و گزينش طرف ديگر، صحيح و جايز خواهد بود. از اين عنوان در اصول فقه و نيز ابواب مختلف فقه نظير اجتهاد و تقليد و صلات سخن رفته است.

اصول فقه

در دوران امر بين دو محذور (وجوب و حرمت) عقل حكم به تخيير مى‌كند. چنان‌كه در موارد تعارض دو دليل و عدم امكان جمع بين آنها بنابر قول مشهور شارع حكم به تخيير كرده است. گروهى از اصوليان اين تخيير را استمرارى دانسته‌اند.(1)

فقه:

اجتهاد و تقليد:دو مجتهدى كه به لحاظ شرايط مرجعيت تقليد با يكديگر برابرند، مكلّف در تقليد از هر يك از آنان مخيّر است. تقليد يادشده بنابر نظر گروهى، استمرارى است.(2)

صلات:در چهار مكان (مكّه، مدينه، كوفه و كربلا) مسافر بين قصر نمازهاى چهار ركعتى و اتمام آنها مخيّر است. تخيير يادشده استمرارى است و نمازگزارى كه به نيّت قصر شروع به نماز كرده مى‌تواند از آن عدول كند و نماز را تمام بخواند(3)(-->اماكن اربع).


نام کتاب : فرهنگ فقه فارسي نویسنده : موسسه دائرة المعارف الفقه الاسلامي    جلد : 2  صفحه : 410
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست