responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : فرهنگ فقه فارسي نویسنده : موسسه دائرة المعارف الفقه الاسلامي    جلد : 2  صفحه : 304

در پيمانه‌اى بودن چيزى ادّعاى اجماع شده است؛ بدين معنا كه هرچه در آن زمان پيمانه‌اى به شمار مى‌رفته ربا در آن جارى است، هرچند در دورانهاى بعد پيمانه‌اى نباشد.(7)

اگر كالاى پيمانه‌اى با ظرف آن فروخته شود درصورتى كه وزن و اندازه هر يك به تفكيك معلوم باشد، معامله صحيح است ولى اگر مقدار هر يك و نيز مقدار مجموع معلوم نباشد، معامله باطل است و اگر تنها مقدار مجموع معلوم باشد، در صحّت معامله اختلاف است.(8)

اقرار:اگر كسى به چيزى كه پيمانه‌اى است به صورت مطلق اقرار كند، (به اين معنا كه پيمانه شهر خاصى را ذكر نكند) اطلاق، منصرف به پيمانه‌اى خواهد بود كه در همان شهر متعارف است.(9)

پينه -->وصله

پيوند اعضا

پيوند اعضا:پيوند عضوى از بدن انسان يا حيوان به بدن انسانى ديگر.

پيوند اعضا كه رهاورد پيشرفت دانش پزشكى است از عناوين جديد مى‌باشد كه فقها تحت مسائل مستحدثه از آن سخن گفته‌اند.

حكم:عمل پيوند اعضا امرى جايز است؛ ليكن حكم قطع يك عضو جهت پيوند به بدنى ديگر تفاصيلى دارد كه بدان اشاره مى‌شود.

قطع عضو مرده كافر غير محترم(-->احترام)مانند كافر حربى(-->اهل حرب)و نيز ـ بنابر قول برخى ـ مرده‌اى كه مسلمان بودنش مشكوك است براى پيوند به بدن مسلمان؛ همچنين قطع عضو حيوان، حتّى نجس العين مانند سگ براى پيوند به بدن انسان، جايز است؛ ليكن بريدن عضو مسلمان مرده جهت پيوند به بدن مسلمان زنده جايز نيست مگر آنكه حفظ جان وى منوط به آن باشد. در جواز و عدم جواز قطع عضو مسلمان مرده درصورت توقّف حفظ عضو مهمى همچون چشم بر آن، اختلاف است.


نام کتاب : فرهنگ فقه فارسي نویسنده : موسسه دائرة المعارف الفقه الاسلامي    جلد : 2  صفحه : 304
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست