responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : فرهنگ فقه فارسي نویسنده : موسسه دائرة المعارف الفقه الاسلامي    جلد : 1  صفحه : 92

رهن، اطعمه و اشربه، غصب و حدود بحث شده و احكامى وضعى و تكليفى بر آن مترتّب گشته است.

احكام وضعى:بنابر قول مشهور آب انگور با جوشيدن، نجس و با بخار شدن دو سوم آن به وسيله آتش پاك مى‌گردد. در پاك شدن آن با بخار شدن دو سوم به غير آتش، مانند آفتاب اختلاف است.(1)اگر آب انگور پس از جوشيدن سركه شود پاك است.(2)

گرو گذاشتن آب انگور صحيح است، ليكن اگر شراب شود از رهن(--> رهن)خارج مى‌گردد.(3)اگر كسى آب انگور را غصب كند و در دست او شراب گردد، ضامن مثل(--> مثلى)يا قيمت(--> قيمى)آن ـ در صورت عدم امكان پرداختن مثل ـ است.(4)

احكام تكليفى:نوشيدن آب انگور پيش از جوشيدن و نيز پس از بخار شدن دو سوم آن به وسيله آتش جايز است؛(5)ليكن پس از جوشيدن و پيش از بخار شدن دو سوم، حتّى بنابر قول به عدم نجاست آن، حرام است.(6)در جواز نوشيدن آب انگور پس از بخار شدن دو سوم آن به غير آتش، اختلاف است.(7)به قول مشهور حدّ نوشيدن آب انگور جوشيده، حدّ شراب (هشتاد تازيانه) است.(8)

به قول مشهور فروختن آب انگور به كسى كه فروشنده مى‌داند شراب درست مى‌كند، مكروه است؛ امّا چنانچه فروشنده به اين قصد بفروشد و يا در متن عقد شرط شده باشد حرام است.(9)در جواز خريد و فروش آب انگور بعد از جوشيدن و پيش از بخار شدن دو سوم آن، اختلاف است.(10)

آب باران

آب باران: آب حاصل از ريزش باران.

احكام آن در باب طهارت و اطعمه و اشربه آمده است.

آب باران از اقسام آب مطلق(1)


نام کتاب : فرهنگ فقه فارسي نویسنده : موسسه دائرة المعارف الفقه الاسلامي    جلد : 1  صفحه : 92
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست