responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : فرهنگ فقه فارسي نویسنده : موسسه دائرة المعارف الفقه الاسلامي    جلد : 1  صفحه : 735

موات، ادّعاى اجماع و اتّفاق شده است.(17)

تصرف غير شيعه در انفال حرام است و به تصريح برخى با خريدن، احياء و غير آن مالك آن نمى‌شود.(18)برخى تملّك براى غير شيعه را نيز صحيح دانسته‌اند.(19)

انفال؛ سوره

انفال؛ سوره: هشتمين سوره قرآن كريم.

از آن در باب صلات سخن رفته است.

بر استحباب قرائت سوره انفال در هر ماه تأكيد شده است.(1)

انفتاح

اِنفتاح: باز بودن راه علم و علمى به احكام، مقابل انسداد/ فاصله گرفتن سطح زبان از سقف دهان هنگام تلفّظ حرف.

انفتاح به معناى نخست همانند انسداد( --> انسداد)از عناوينى است كه در كتابهاى اصولى متأخّر (از زمان «ميرزاى قمى» مؤلف «قوانين الاصول» متوفاى (1231 هـ . ق) به بعد، بويژه كتب اصولى شيخ انصارى) رواج يافت و از آن به مناسبت در اصول فقه، بحث ادلّه حجيّت خبر واحد سخن رفته است.

تحصيل علم به اصول دين، مانند شناخت خداوند و صفات او، شناخت انبيا و ائمّه عليهم السّلام، معاد و غير آن از راه ادلّه عقلى و نقلى ممكن است. بنابر اين، باب علم در اعتقادات باز است. همچنين تحصيل علم به احكام شرعى فرعى در عصر معصومان عليهم السّلام ممكن و باب علم در اين دوران مفتوح بوده است؛ ليكن در عصر غيبت در انفتاح يا انسداد باب علم اختلاف است. مشهور فقيهان، انفتاحى و تعدادى اندك انسدادى‌اند.

در اينكه‌انفتاح، حقيقى است يا حكمى، بين اصوليان و اخباريان( -->اخبارى)


نام کتاب : فرهنگ فقه فارسي نویسنده : موسسه دائرة المعارف الفقه الاسلامي    جلد : 1  صفحه : 735
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست