responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : فرهنگ فقه فارسي نویسنده : موسسه دائرة المعارف الفقه الاسلامي    جلد : 1  صفحه : 715

به نظر بيشتر فقيهان، مُحرمى( -->احرام)كه به عمد بيش از يك بار شكار كند، از كسانى است كه خداوند از آنان انتقام مى‌گيرد. در نتيجه، اين عمل موجب تكرار كفّاره در دنيا نمى‌شود.(4)

انتهاب

اِنتهاب: گرفتن مال ديگرى با قهر و غلبه.

از آن درباب نكاح و حدود سخن گفته‌اند.

گرفتن آنچه در عروسيها بر سر عروس و داماد نثار مى‌شود، با قهر و غلبه بر ديگران ـ آن گونه كه مرسوم است ـ كراهت دارد؛ چنان كه خوردن آن نيز مكروه است. البته كراهت در فرض جواز انتهاب نثار است، مثل آنكه نثار كننده گرفتن آن را به هر كيفيّتى مباح كرده باشد.(1)

از شرايط قطع دست دزد آن است كه سرقت، پنهانى صورت گرفته باشد. بنابر اين، اگر كسى مالى را با قهر و غلبه بر مالكش بدزد، دستش قطع نمى‌شود واحكام غصب( -->غصب)بر آن جارى مى‌گردد.(2)

انجبار خبر

اِنجبار خبر: جبران ضعف سند يا دلالت روايت با شهرت.

از آن در اصول فقه، باب تعادل و تراجيح سخن رفته است.

انجبار ضعف سند:مشهور فقيهان برآنند كه عمل مشهور بر طبق روايتى كه سند آن ضعيف است (شهرت عملى)ضعف سند را جبران مى‌كند. بنابراين، مى‌توان به آن روايت عمل كرد؛ همان گونه كه اعراض عملى مشهور از يك روايت، هرچند سند آن صحيح باشد موجب ضعف آن مى‌گردد؛ زيرا ملاك حجيّت خبر، اطمينان و وثوق به صدور آن از معصوم عليه السّلام است كه با مطابقت شهرت با آن روايت حاصل مى‌شود.

تقويت روايت به واسطه اين شهرت‌دو شرط دارد:


نام کتاب : فرهنگ فقه فارسي نویسنده : موسسه دائرة المعارف الفقه الاسلامي    جلد : 1  صفحه : 715
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست