عنوان انتقال خون از عناوين مستحدث و از آن به مناسبت در باب تجارت سخن گفتهاند.
تزريق خون به بدن انسانى ديگر حتّى خون كافر به بدن مسلمان براى درمان بيمارى جايز است. نيز به نظر فقيهان معاصر، خريد و فروش خون بدين منظور صحيح است؛ هرچند احتياط در مصالحه كردن يا قرار دادن پول در برابر حق اختصاص( --> حق اختصاص)يا در برابر اجازه خون گرفتن از فرد است؛ امّا در كلمات فقيهان پيشين، بر جايز نبودن خريد و فروش خون ادّعاى اجماع شده است كه دليل آن، نبودن منفعت حلالِ قابل اعتنا و متعارف براى خون در گذشته بوده است.(1)
خون دادن اگر ضرر قابل توجّه داشته باشد جايز نيست.(2)
انتقال نطفه --> تلقيح مصنوعى
انتقام
انتقام: تلافى كردن.
از آن به مناسبت در بابهاى تجارت، نكاح و ديات سخن گفتهاند.
بنابه تصريح برخى، انتقام ستمديده از ستمگر در حدّ ستمى كه بر او رفته، هرچند با يارى ديگران، جايز است.(1)
مرد در صورت نشوز زن( -->نشوز)نمىتواند او را به قصد انتقام بزند و به تصريح برخى، زدن او با اين قصد حرام است، ولى مىتواند او را به اندازهاى كه موجب تمكين او شود به آرامى (نه به سختى و مجروح كردن) و به قصد اصلاح (نه انتقام و تشفّى) بزند.(2)
اگر شخصى به قصدى جز دفاع از خود يا نفس محترمى ديگر، مانند قصد انتقام، آسيبى به حيوانِ ناآرام برساند ضامن است.(3)