responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : فرهنگ فقه فارسي نویسنده : موسسه دائرة المعارف الفقه الاسلامي    جلد : 1  صفحه : 588

بر زن حرام است.(13)البته بر زن حرام است در حال احرام( --> احرام)زينت خويش را براى شوهر اظهار كند.(14)

اظهار به مفهوم دوم از اصطلاحات دانش تجويد و از آن به مناسبت در باب صلات سخن رفته است.

در نماز، اظهار لام «ال» در حروف قمرى، مانند« الحمد»، «العالمين»، «المستقيم»واجب است و ادغام( --> ادغام)آن صحيح نيست. همچنين شايسته است تنوين يا نون ساكنى كه پيش از يكى از حروف حلق (أ، ه، ع، غ، ح، خ) قرار گرفته، مانند« أَنْعَمْتَ»و«كُفُواً أَحَد»اظهار گردد، ليكن واجب نيست.(15)

اظهر

اَظهَر: از الفاظ فتوا.

اظهر از الفاظ فتوا است كه فقيه براى بيان فتواى خود آن را به كار مى‌برد و بيانگر آن است كه به نظر او دلالت ادلّه بر حكم مورد فتوا قوى‌تر و روشن‌تر از دلالت ادلّه بر خلاف آن حكم است( --> فتوا).

اعاده

اعاده: انجام دادن دوباره عمل/ بازگرداندن چيزى به جاى اوّل(--> ردّ).

از اعاده به معناى نخست، در بابهاى طهارت، صلات، زكات و حج سخن رفته است.

حكم تكليفى:اعاده يا به جهت وجود خلل در عمل اول است يا بدون آن . در صورت اول، اگر عمل، واجب باشد و خلل نيز موجب بطلان آن شود، اعاده واجب است، مانند اينكه شخص با آب غصبى، با علم به غصبى بودن و بطلان وضو با آن وضو بگيرد و نمازِ واجب بخواند كه واجب است وضو و نماز را اعاده كند،(1)و اگر عمل اول مستحب باشد، مانند نمازهاى مستحب، اعاده نيز مستحب است، مگر در مواردى خاص،


نام کتاب : فرهنگ فقه فارسي نویسنده : موسسه دائرة المعارف الفقه الاسلامي    جلد : 1  صفحه : 588
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست