responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : فرهنگ فقه فارسي نویسنده : موسسه دائرة المعارف الفقه الاسلامي    جلد : 1  صفحه : 496

7. استهلاك در روزه:اگر روزه دار، نخ مرطوب با آب دهان را دوباره در دهان خود قرار دهد، در صورتى كه رطوبت نخ در آب دهان مستهلك شود، فرو بردن آب دهان موجب بطلان روزه نمى‌شود.(15)

8 . استهلاك در حج:استعمال عطر ـ اعم از خوردن، بوييدن و بر لباس و تن زدن ـ بر محرم( --> احرام)حرام است، ليكن اگر كمى از آن در خوردنى مستهلك گردد، به گونه‌اى كه اوصاف (بو، رنگ يا مزه) آن زايل شود، خوردن آن جايز است.(16)

9. استهلاك در خوردنى و نوشيدنى:اگر چيزى حرام ـ مانند سرگين يا ادرار حيوان حلال گوشت ـ در خوردنى حلال ـ مانند شير ـ مستهلك شود، خوردن آن به تصريح عدّه‌اى حلال است.(17)

استهلال

استهلال: ديدن يا آشكار شدن ماه نو( -->هلال)/ فرياد نوزاد پس از ولادت.

استهلال به مفهوم دوم از نشانه‌هاى حيات كودك شمرده شده(1)و از آن به مناسبت در بابهاى طهارت، وصيّت، ارث، شهادات و ديات سخن رفته است.

استهلال با گواهى دو مرد يا يك مرد و دو زن و يا چهار زن ثابت مى‌شود. به قول مشهور، شهادت زن در استهلال، حتّى در صورت وجود گواه مرد نيز پذيرفته است.(2)

احكام:اگر نوزاد پس از تولد، فورى بميرد، در صورتى كه بر زنده به دنيا آمدن او نشانه‌اى مانند استهلال وجود داشته باشد، در استحباب خواندن نماز ميّت بر او اختلاف است. استحباب آن به مشهور نسبت داده شده است.(3)

جنين در صورتى ارث مى‌برد كه زنده به دنيا بيايد. از نشانه‌هاى زنده به دنيا


نام کتاب : فرهنگ فقه فارسي نویسنده : موسسه دائرة المعارف الفقه الاسلامي    جلد : 1  صفحه : 496
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست