عذاب و آتش جهنّم است(1)و از آن به مناسبت در بابهاى طهارت، صلات، حج و نكاح سخن رفته است.
حكم:استعاذه در هر حال و در همه امور مستحب است،(2)ليكن در مواردى خاص، تأكيد و به آن، امر شده است:
قبل از شروع به تلاوت قرآن كريم.(3)در روايات، كيفيّت استعاذه در اين مورد، مختلف ذكر شده است، از جمله:«أَعُوذُ باللّهِ مِنَ الشّيطانِ الرَّجيم»و«أَعُوذُ باللّهِ السَّميعِ العَليمِ مِنَ الشّيطانِ الرَّجيم». صورت نخست به مشهور نسبت داده شده؛ گرچه صورتهاى ديگر نيز جايز است.(4)
2. در ركعت اول نماز، پيش از قرائت به قول مشهور.(5)چگونگى استعاذه در اين مورد، همانند مورد پيشين است. قول مشهور، استحباب آهسته گفتن استعاذه در همه نمازها است.(6)
3. استعاذه از عذاب هنگام خواندن يا شنيدن آيات عذاب(7)( --> آيات عذاب).
از آن به مناسبت در بابهاى طهارت، صلات، جهاد، لقطه و قضاء سخن رفته است.
استعانت بر دو قسم است:
1. استعانت حلال:يارى خواستن از خداوند در همه امور مادّى و معنوى، دنيوى و اخروى، امرى مطلوب و مورد ترغيب و تحريص شريعت مقدّس است.(1)كمك خواستن از انسان در امر حلال2 و نيز از غير انسان، مانند حيوان و گياهان دارويى براى درمان، جايز، بلكه در مواردى مانند توقّف حفظ جان بر آن، واجب است.