responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : فرهنگ فقه فارسي نویسنده : موسسه دائرة المعارف الفقه الاسلامي    جلد : 1  صفحه : 406

5 . امكان اجتماع دو سبب شرعى يا بيشتر بر يك مسبّب؛ مگر بنابر قولى كه سبب شرعى را همچون سبب عقلى مى‌داند.(12)

6 . تأثير گذارى اسباب شرعى ـ همانند اسباب عقلى ـ متوقّف بر علم به سببيّت آن نيست.(13)

تداخل اسباب:تداخل اسباب شرعى بدين معنا است كه دو سبب يا بيشتر اقتضاى يك حكم را داشته باشد، مانند آنكه جنابت و حيض اقتضاى يك غسل را نمايد. اين بحث از مباحث مهم فقهى است. برخى فقيهان، مانند فخرالمحققين، جواز و عدم جواز در اين مسئله را بر مؤثّر يا نشانه بودن اسباب شرعى مبتنى كرده‌اند كه در صورت نخست، تداخل اسباب شرعى همچون عقلى جايز نيست و در صورت دوم، جايز است(14)( --> تداخل).

اسباب قهرى -->سبب

اسباغ

اِسباغ: كامل كردن.

اسباغ عبارت است از انجام دادن كارى به تمام و كمال و از آن به مناسبت در باب طهارت سخن رفته است.

اسباغ در وضو و غسل مستحب است(1)و منظور از آن، رعايت دقيق و كامل واجبات، مستحبات و سُنن وضو و غسل و رساندن آب به همه اعضاى مورد نظر است.(2)

مقدار آبى كه اسباغ با آن محقّق مى‌شود، در وضو يك مُدّ(3)( --> مدّ)و در غسل يك صاع( --> صاع)است.(4)

اِسبال-->اِسدال


نام کتاب : فرهنگ فقه فارسي نویسنده : موسسه دائرة المعارف الفقه الاسلامي    جلد : 1  صفحه : 406
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست