5 . امكان اجتماع دو سبب شرعى يا بيشتر بر يك مسبّب؛ مگر بنابر قولى كه سبب شرعى را همچون سبب عقلى مىداند.(12)
6 . تأثير گذارى اسباب شرعى ـ همانند اسباب عقلى ـ متوقّف بر علم به سببيّت آن نيست.(13)
تداخل اسباب:تداخل اسباب شرعى بدين معنا است كه دو سبب يا بيشتر اقتضاى يك حكم را داشته باشد، مانند آنكه جنابت و حيض اقتضاى يك غسل را نمايد. اين بحث از مباحث مهم فقهى است. برخى فقيهان، مانند فخرالمحققين، جواز و عدم جواز در اين مسئله را بر مؤثّر يا نشانه بودن اسباب شرعى مبتنى كردهاند كه در صورت نخست، تداخل اسباب شرعى همچون عقلى جايز نيست و در صورت دوم، جايز است(14)( --> تداخل).
اسباب قهرى -->سبب
اسباغ
اِسباغ: كامل كردن.
اسباغ عبارت است از انجام دادن كارى به تمام و كمال و از آن به مناسبت در باب طهارت سخن رفته است.
اسباغ در وضو و غسل مستحب است(1)و منظور از آن، رعايت دقيق و كامل واجبات، مستحبات و سُنن وضو و غسل و رساندن آب به همه اعضاى مورد نظر است.(2)
مقدار آبى كه اسباغ با آن محقّق مىشود، در وضو يك مُدّ(3)( --> مدّ)و در غسل يك صاع( --> صاع)است.(4)