اگر كسى در جهاد بيش از دو اسب آورده باشد، تنها براى دو اسب، سهم منظور مىشود.(5)در ثبوت اين امتياز براى اسبان پير، لاغر و ناتوان كه در نبرد با دشمن به كار گرفته نمىشوند، اختلاف است؛(6)امّا اسبى كه براى جنگ به كرايه يا عاريه گرفته شده، از اين امتياز برخوردار است و سهم آن به سواركارش داده مىشود.(7)البته به اسبى كه به طور غصبى و بدون آنكه صاحبش حاضر باشد، به جبهه آورده شده سهمى تعلّق نمىگيرد.(8)
سبق و رمايه:مسابقه اسب دوانى از جمله مسابقاتى است كه در شرع مقدّس، حتّى به صورت شرط بندى، مشروع دانسته شده است( --> اسب دوانى).
اطعمه و اشربه:اسب، حيوانى پاك و حلال گوشت است؛ هرچند خوردن گوشت(9)و به قول مشهور، شير و نيم خورده آن( --> سؤر)كراهت دارد.(10)
اسباب اختصاص -->حقّ اختصاص
اسباب اختيارى -->سبب
اسباب تحريم
اسباب تحريم: عوامل موجب حرمت نكاح(--> ازدواج).
اسباب شرعى
اسباب شرعى: سببهاى جعل شده از سوى شارع.
اسباب شرعى به چيزهايى اطلاق مىشود كه شارع( --> شارع)وجود و عدم حكمى را داير مدار وجود يا عدم آنها قرار داده است، مانند وضو، غسل يا تيمّم نسبت به طهارت.(1)از اين موضوع در فقه، در بابهاى گوناگون، مانند طهارت، صلات و تجارت، و در اصول فقه، مبحث مفهوم شرط، بحث تداخل اسباب و مسبّبات، سخن رفته است كه به محورهاى كلّى آن اشاره مىشود.
مفهوم سببيّت:در مفهوم سببيّت شرعى چند نظريّه وجود دارد: