به آيه{... وَ أُوْلَـتُ الأَحْمَالِ أَجَلُهُنَّ أَن يَضَعْنَ حَمْلَهُنَّ...}بر عدّه زن آبستن در صورت طلاق وى، استناد شده است. آيه شريفه، پايان عدّه زن آبستن را وضع حمل او قرار داده است(1)( --> عدّه).
آيه حيض
آيه حيض:آيه 222 سوره بقره.
آيه{وَيَسْئَلُونَكَ عَنِ الَْمحِيضِ قُلْ هُوَ أَذى ً فَاعْتَزِلُوا النِّسَاءَ فِى الَمحِيضِ وَلاَتَقْرَبُوهُنَّ حتَّى يَطْهُرْنَ...}بيانگر حرمت آميزش با زن در دوران حيض است.
عبارت «حَتَّى يطهرن» دو گونه؛ با تشديد و بدون تشديد «ط» قرائت شده است؛ امّا بيشتر قاريان آن را بدون تشديد قرائت كردهاند. پايان حرمت آميزش با همسر بنابر قرائت نخست، پس از غسل زن، و بنابر قرائت دوم، قطع شدن خون است. فتواى مشهور، طبق قرائت دوم است.(1)
برخى از واژه«أَذىً»استفاده كردهاند كه خون حيض نجس است.(2)
(--> حيض)
آيه خمس
آيه خمس ] = آيه غنيمت] :آيه 41 سوره انفال.
آيه{وَاعْلَمُوا أَنَّمَا غَنِمْتُمْ مِّنْ شَىءٍ فَأَنَّ لِلَّهِ خُمُسَهُ وَ لِلرَّسُولِ وَلِذِى الْقُربى وَ الْيَتَـمى وَ الْمَسَـكِينِ وَ ابْنِ السَّبِيلِ...}بيانگر وجوب خمس در غنائم و منافع به دست آمده و تعيين ارباب خمس است(1)( --> خمس).
آيه دين
آيه دَين:آيه282 سوره بقره.
آيه{يَـأَيُّهَا الَّذِينَ ءَامَنُوا إِذَاتَدَايَنتُمبِدَيْنٍ إِلَى أَجَلٍ مُسَمّى ً فَاكْتُبُوهُ وَلْيَكْتُبْ بَّيْنَكُمْ كَاتِبٌ بِالْعَدْلِ...}بر مشروعيّت و بعضى آداب دين، مانند نوشتن مقدار دين و گرفتن شاهد بر آن، دلالت دارد(1)(--> دين).