به آيه{وَابْتَلُوا الْيَتَـمى حَتَّى إِذَا بَلَغُوا النِّكاحَ فَإِنْ ءَانَسْتُمْ مِّنْهُمْ رُشْداً فَادْفَعُوا إِلَيْهِمْ أَمْولَهُمْ...}در باب حجر بر محجوريّت نابالغ، يعنى ممنوعيّت تصرف در اموالش، و نيز نهايتِ مدّت ممنوعيّت، يعنى زمان بلوغ و رشد، استدلال شده است(1)(--> حجر).
آيه ابراهيم -->آيه توجّه
آيه ابطال
آيه اِبطال:آيه 33 سوره محمّد صلّى اللّه عليه و آله.
به آيه{يَـأَيُّهَا الَّذِينَ ءَامَنُوا أَطِيعُوا اللَّهَ وَ أَطِيعُوا الرَّسُولَ وَ لاتُبْطِلُوا أَعْمَـلَكُمْ }براى اثبات قاعده حرمت ابطال اعمال عبادى در اثناى آنها استدلال شده است(--> قاعده حرمت ابطال عمل عبادى).(1)
آيه اِحباط --> آيه حبط
آيه احسان
آيه احسان:آيه 90 سوره نحل.
مضمون آيه{إِنَّ اللَّهَ يَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَ الإِحْسَـنِ وَ إِيتَاىءِ ذِى الْقُرْبَى وَ يَنْهى عَنِ الْفَحْشَاءِ و الْمُنكَرِ وَ الْبَغْىِ يَعِظُكُمْ لَعَلَّكُمْ تَذَكَّرُونَ}امر به رعايت عدالت و احسان در حقّ ديگران و نيز صله رحم و اداى حق خويشاوندان و نهى از كارهاى ناپسند و سركشى است.(1)
قرائت آيه ياد شده در پايان خطبه دوم نماز جمعه مستحب است.(2)