آيه{ ... فَإِنْ أُحْصِرْتُمْ فَمَا اسْتَيْسَرَ مِنَ الْهَدْىِ وَ لاتَحْلِقُوا رُءُوسَكُمْ حَتّى يَبْلُغَ الْهَدْىُ مَحِلَّهُ...}ناظر به بيان حكم حصر و صدّ در حج، يعنى مُحِلّ گرديدن مُحرم(--> احرام)با قربانى كردن مىباشد. مفهوم حصر در آيه، اعم از حصر مصطلح در فقه است؛ زيرا حصر در فقه مقابل صدّ و در آيه به معناى باز داشته شدن از ادامه حج به دليل بيمارى (حصر) يا دشمن (صدّ) است.(1)
(--> احصار)(--> صدّ)
آيه اخلاص
آيه اخلاص:آيه 5 سوره بيّنه.
آيه{ وَ مَا أُمِرُوا إِلاّ لِيَعْبُدُوا اللَّهَ مُخْلِصِينَ لَهُ الدِّينَ...}از آياتى است كه در باب طهارت بحث نيّت وضو به آن استناد شده است.
اين آيه، از ادلّه معروف براى اثبات شرط بودن اخلاص(--> اخلاص)در عبادات است.(1)
(--> نيّت)
آيه اذن
آيه اِذن:آيه 58 سوره نور.
بنابر آيه{يَـأَيُّهَا الَّذِينَ ءَامَنُوا لِيَسْتَـءْذِنكُمُ الَّذِينَ مَلَكَتْ أَيْمَـنُكُمْ وَالَّذِينَ لَمْ يَبْلُغُوا الحُلُمَ مِنكُمْ ثَلَـثَ مَرَّ تٍ...}بردگان و فرزندان مميّز(--> مميّز)بايد در سه وقت: پيش از فجر، هنگام استراحت نيمروز و پس از نماز عشا براى حضور نزد موالى و والدين خود اذن بگيرند(--> استيذان). عبارت{ لَيْسَ عَلَيْكُمْ وَ لاعَلَيْهِمْ جُنَاحٌ بَعْدَهُنَّ}بر اين دلالت دارد كه در اوقات ديگر اذن واجب نيست.(1)
در اينكه مراد از{ الَّذِينَ مَلَكَتْ...» }خصوص بردگان مرد است يا شامل كنيزها نيز مىشود، اختلاف است.(2)