responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : آثار اسلامي مکّه و مدينه نویسنده : جعفريان، رسول    جلد : 1  صفحه : 243
نيز داخل اين مشبّک شد. اين مشبّک در اطراف ديواره پنج ضلعي ساخت عمربن عبدالعزيز و محدوده خانه حضرت زهرا(عليها السلام) بوده و هست. بعدها که اين مشبّک ها در آتش سوخت، آنها را به فلزي تبديل کردند. به احتمال زياد، داخل کردن خانه حضرت زهرا(عليها السلام)، بدان دليل بوده است که بسياري از مسلمانان، نماز خواندن در اين محل را به دليل تصاحب اجباري آن توسط عمربن عبدالعزيز، درست نمي دانسته اند. داخل کردن اين قسمت در ديواره مشبک، صورت مسأله را پاک مي کرده است. در روايتي از امام صادق(عليه السلام) آمده است که از حضرت سؤال شد: الصَّلاةُ فِي بَيْتِ فَاطِمَةَ(عليه السلام) مِثْلُ الصَّلاةِ فِي الرَّوْضَةِ قَالَ وَ أَفْضَلُ ;[1] آيا نماز خواندن در خانه فاطمه مانند نماز خواندن در روضه است؟ حضرت فرمود: بلکه افضل است. [2] گفتني است که در پيشاني خانه حضرت زهرا(عليها السلام); يعني سمت جنوبي و قبله آن، محرابي است که در کنار ستوني ساخته شده است. بر اساس گزارشي که حدود دويست سال پيش نوشته شده، زمينِ محراب، گودال مانندي بوده که از سنگ، فرش شده بوده است.[3] اين محل را بر اساس اين نظر که قبر حضرت در خانه اش بوده، محل قبر آن بزرگوار مي دانند. اکنون که بيت آن حضرت در داخل ضريح مشبک قرار گرفته، دسترسي به اين محراب براي عموم ناممکن است.

[1] کافي، ج4، ص556
[2] همان.
[3] نزهة الناظرين، ص 170
نام کتاب : آثار اسلامي مکّه و مدينه نویسنده : جعفريان، رسول    جلد : 1  صفحه : 243
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست