همچنان به مردم بيگانه ناملايم است مگر از حالت ملا احمد تته
فراموش كردهاند و نمىدانند كه به او چه رسيد؟ ديگر با بزرگانى كه بودهاند در
اين وادى تصنيف كردن بىفايده است اگر غرض ردّ سخنان مخدوم زاده شريفى بوده در
معرض جواب او آمدن لازم نبود چه حقيقت حال بر شيعيان واضح و لائح است و به هيچ وجه
من الوجوه خاطرنشان مخالفان نمىشود پس بىفايده باشد ديگر تصنيف از زاده طبع خود
بايد كه بر صدق «لكل جديد لذة» طبايع بآن مايلست تصنيفى كه مشتمل باشد بر اخبار و
آثارى كه بكرات و مرّات گوشزد أهل معنى شده باشد چه لطافت دارد؟
جواب القاضي (ره) عن
الاعتراضات المذكورة
أجاب القاضي عن
الاعتراضات المذكورة في جواب المكتوب بما لفظه: «و اما آنكه نوشتهاند كه مصنّفات
شما موجب ضرر است جواب آنست كه فقير نام خود را در آن تصانيف ننوشته تا قربة الى
______________________________
-
هرچه اراده مىكرد بعنايت الهى و لطف پادشاهى ميسر بود اگر اعتبار خويشان مثل
مرحوم مير اسد اللّه صدر معتبر باشد اعتبار خويشان ما بالمراتب زياده از خويش
ايشان است چه حالت و مكنت مرحوم مغفور مير جمال الدين محمّد صدر و مير محمّد يوسف
صدر بر همه كس ظاهر است آدمى را چنان حالتي بايد در ذات باشد كه خويشان بذات او
مفتخر باشند لا بالعكس و اگر ملاحظه سن شود بحكم «الفضل للمتقدم» از ايشان متقدميم
و اگر فضائل و كمالات منظور باشد آنچه ايشان راست از كمالات اكثرى از آن ما راست و
آنچه ما راست ايشان را نيست و اگر اين معنى خاطرنشان ايشان نشود تصنيفات نظميه و
نثريه كه بعون الهى از ما بظهور آمده بايد بهتر از آنها از ايشان بظهور رسد عزيز
من در راه حقّ مسكنت و عجز و فروتنى در كار است نه عجب و تكبر و خودبينى، بعضى از
استادان گفتهاند:
عيب است بزرگ بركشيدن خود را
وز جمله خلق برگزيدن خود را
از مردمك ديده ببايد آموخت
ديدن همهكس را و نديدن خود را
و صرّح في موضعين بأن
له كتابين اسمهما «دلستان، و قبلة الاحرار» و بالغ في وصفهما. اقول: انما ذكرنا
هذه الكلمات ليعلم شرح حاله في الجملة للناظرين، لان ترجمته لم أجدها الى الآن في
موضع.