نام کتاب : جدل، استدلال و آداب مناظره در قرآن كريم نویسنده : محمدعلى خزائلى جلد : 1 صفحه : 52
الْمُناظِرة لِيَتَفاخِر في اندية
الرّجال وَيَتَفوّق عَلى الاَقران وَالْاَمْثال...»
بعضى از اهل عِلمِ مغرور از بين
همۀ علوم و دانشها، اكتفا مىكند به علم كلام و مجادله و دانستن آدابِ
مناظره و گفتگو با ديگران و هدفش اين است كه در جلسات شخصيتها و بزرگان فخر و
مباهات كند و بر هم نوعانِ خود برترى جويد بدون اين كه در عقايد دينى پابرجا و
استوار و عميق باشد و يا روش واحد و ثابتى داشته باشد و گاهى اين روش را اختيار مىكند
و گاهى روش ديگرى را و عقيدۀ نست او كه هر وقت تابع حزب و گروه و يا فكر و
نظرى است، مانند نخى آويزان در هوا است كه باد او را به هر طرفى حركت مىدهد و با
اين در اثر خود فريبى و غرورش مىپندارد آگاهترين و داناترين مردم به صفات و ذات
خدا است و در علم كلام و اصول دين و معارف آن، آگاهى كامل دارد.[1]
مراء (ستيزهجويى)
قبلاً بيان شد جدل نامشروع و قبيح
براى ابطال حق يا احقاق باطل و تحقير طرف بحث و شرمنده سازى او به كار مىرود و
معمولاً سبب كدورت و خصومت مىشود و بدين مناسبت براى روشن شدن بيشتر بحثهاى
گذشته، بحث مِراء و ستيزهجويى را كه نوعى از جدل ناپسند و عامل اصلى منازعات،
مخاصمات و كشمكشها است، مطرح مىكنيم.
در بيان سخنان حكيمانه و مواعظ
حسنه كه مادّۀ اول و دوم دستور خدا در سوره نحل آيه 125، به پيشواى اسلام
است، گويندگان و مناظره كنندگان با مشكلى مواجه نيستند و مىتوانند به اندازه
معلومات و اطلاعات خويش سخن بگويند، اما مشكل بزرگ آنان مادّۀ سوم يعنى جِدلِ
بالّتى هىَ احسَن است كه در آن خطيب و گوينده و يا
[1]- جامع السعادات، ج 3، مقام
چهارم، باب غرور، طايفه سوم از مغروران.
نام کتاب : جدل، استدلال و آداب مناظره در قرآن كريم نویسنده : محمدعلى خزائلى جلد : 1 صفحه : 52