نام کتاب : جدل، استدلال و آداب مناظره در قرآن كريم نویسنده : محمدعلى خزائلى جلد : 1 صفحه : 51
كتاب روشنىبخش.
(اَلْحَجُّ أَشْهُرٌ مَعْلُوماتٌ فَمَنْ
فَرَضَ فِيهِنَّ اَلْحَجَّ فَلا رَفَثَ وَ لا فُسُوقَ وَ لا جِدالَ فِي اَلْحَجِّ).[1]
جدال و ستيزهجويى حرام در حال احرام اصطلاحاً قسم خوردن به كلمۀ «لاوَاللّه»
يا بَلى وَاللّه مىباشد و هر نوع مشاجره و منازعه و مخامصه و ستيزهجويى در حال احرام
اگرچه حرام نباشد، مكروه است.
بنابراين جدل ناپسند و غير مشروع
آن است كه جدل كننده بخواهد حقى را ابطال كند يا آنكه باطلى را حق جلوه دهد و يا
با سخنان خود طرف بحث را تحقير و محكوم سازد و او را شرمنده نمايد كه اين نوع جدلها
نوعاً مايه دشمنى و خصومت مىشود و روابط برادرى و انسانى را به هم مىزند و در
اسلام از آن نهى شده و در روايات از آن به عنوان مِراء ياد شده است.
مجمع البحرين: «فَما كانَ لَتِبيِينِ
الْحقِّ مِنَ الْفَرائِضِ فَهُوَ اَحْسَنَ وَما كانَ لِغَيْرِ ذلِكَ فَقَبيٖحٌ»[2]. آن قسم از جدل
كه براى روشن كردن حق باشد كه عبارت است از واجبات دينى، بهترين جدل است و آن جدلى
كه هدفش صرفاً غلبه و پيروزى بر طرف مقابل است حسن و خوب مىباشد اما جدلى كه براى
ابطال حق يا احقاق باطل و يا همراه با مِراء و ستيزه جويى و منازعه و مخاصمه ناحق
و كشمكش باشد، قبيح است.
غرور آفت مناظره
ملاّ مهدى نراقى در ضمن بيان
طايفههاى اهل غرور در مورد بعضى از علماى مغرور مىفرمايد:
«وَمِنْهُم من اقْتَصر من
الْعِلْم على علمِ الْكَلام وَالمُجادلة وَ مَعْرِفَة آداب