responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : مناظره حیوانات با حکما نویسنده : احمدی(بهمئی)، یعقوب    جلد : 1  صفحه : 52

لطفی و مرحمتی دفع باید کرد و حیوانات را به صبر و تحمل ارشاد نمود: )حَتَّى یتَوَفَّاهُنَّ الْمَوْتُ أَوْ یجْعَلَ اللَّهُ لَهُنَّ سَبِیلًا[1](.

چون سخن به اینجا رسید، از وزرای خاص و مقرّبان صاحب اخلاص پیری بود منصب نام، الحق با انصاف و دیانت و به اعتماد و امانت مشهور، رعیت از بأس او ایمن،و ولایت از پاس او معمور، پیش تخت آمد و گفت:

نظم


دادبخش زمانه خسرو عهد
چون بمیدان دانش آمده ای
زان که بی عدل و داد صورت مُلک


ای چو رأی تو را نیّت عالی
گوی داد و دهش بزن حالی
چون تنی باشد از روان خالی

سیاست شرع محمّدی(صلی الله علیه و آله) و عزّت دین اسلام زیادت از آن است که در این قضیه ذکر عداوت قدیم رود یا نظر بر جنسیت افتد؛ زیرا که در دایره آفرینش همه را یک حکم‌اند و در یک ورطه داخل‌اند، چنانکه کلام مجید خبر می‌دهد: )وَ مَا مِنْ دَابَّةٍ فِی الْأَرْضِ وَ لَا طَائِرٍ یطِیرُ بِجَنَاحَیهِ إِلَّا أُمَمٌ أَمْثَالُكُمْ ([2] خصوصاً در این روز که جنّ و انس و حیوان و جماد را بر صحت رسالت خاتم النبیّین(صلی الله علیه و آله) اقرار درست و ظاهر است و همه را سر بر خط مستقیم و ایمان و توحید ثابت یافته و در این کارخانه همه برادر یکدیگرند، چنانکه قرآن مجید خبر می‌دهد: )إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ فَأَصْلِحُوا بَینَ أَخَوَیكُمْ ([3] و در احادیث مشهور است: «اُنصر اَخاک ظالماً أو مَظلوماً»[4] بنا بر این قاعده و


[1] . (آنها را در خانه‌ها بازداريدشان تا مرگشان فرا رسد يا خداوند راهى براى آنها پديد آورد.) نساء/ 15.

[2] . (و هيچ جنبنده‌اى در زمين نيست و نه هيچ پرنده‌اى كه با دو بال خود پرواز مى‌كند مگر آنكه آنها [نيز] گروه‌هايى مانند شما هستن) انعام/ 38.

[3] . (در حقيقت مؤمنان با هم برادرند، پس ميان برادرانتان را سازش دهيد و از خدا پروا بداريد، اميد كه مورد رحمت قرار گيريد.) حجرات/ 10.

[4] . مواعظ العددیه و نهج الفصاحه(عن أنس، قال: قال رسول الله صلی الله علیه و آله:" انصُرْ أخاکَ ظالماً أو مظلوماً "، فقال رجلٌ: یا رسول الله أنصُرهُ مظلوماً، فکیف أنصره ظالماً؟ قال:" تمنعُه من الظُّلمِ، فَذاکَ نَصرُکَ إیَّاه .

از انس روایت است که رسول الله صلی الله علیه و آله فرمودند: برادرت را یاری کن خواه ظالم باشد و یا مظلوم فردی از گفت: ای رسول الله(صلی الله علیه و آله) من برادرم زمانی که مظلوم است یاری می کنم ولی چگونه یاریش کنم زمانی که ظالم است ؟! رسول الله (صلی الله علیه و آله) فرمودند: او را از ظلم نمودن منع و جلو گیری کن این یاری نمودن تو برای او می باشد.)

نام کتاب : مناظره حیوانات با حکما نویسنده : احمدی(بهمئی)، یعقوب    جلد : 1  صفحه : 52
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست