امر، متعلّق به عالَم امر و متعلّق
به صاحب الامر است. عالم امر چيست؟ امر، خودِ خداست؛ مُلكِ خدا، ظهور خدا. اصلًا
ظهور ولىعصر (عج) يعنى ظهور خدا، خدا خودش را ظاهر مىكند.[2]
آيا در حديث شنيدهايد كه وقتى حضرت،
تشريف مىآورند به خانه خدا تكيه مىدهند؟ خانه خدا يعنى خدا، يعنى تكيهگاه
ولىعصر (ع) خداست. به خانه تكيه مىدهد يعنى اعتماد و يقين او به خداست، علم و
قدرت او مال خداست. آنگاه جمالش را نشان مىدهد [و مىفرمايد:]
«يا معشر الخلائق ألا و من أراد أن ينظر إلى آدم و شيثٍ فها أنا ذا آدم و
شيثٌ».[3]
اى اهل عالم، هر كس اراده دارد آدم
(ع) را ببيند، مرا ببيند، هر كه مىخواهد نوح (ع) را ببيند و ابراهيم (ع) را
ببيند. همينطور رؤوس پيامبران را مىشمرد و در آخر مىگويد:
«و من أراد أن ينظر إلى محمّدٍ و أميرالمؤمنين (ع) فها أنا ذا محمّدٍ و
أميرالمؤمنين».
سپس همينطور آبا و اجدادش را
مىشمرد تا به خودش مىرسد.[4]
تكذيب مدّعى رؤيت
اينكه در روايت آمده: «هر كس كه ادّعاى مشاهده امام زمان (عج)
كرد، تكذيبش كنيد» به اين معناست كه: آنچه ديده است فقط پرتو مختصرى از امام زمان
(ع) [بوده] است و مطلب خيلى بالاتر از اين است. از طرف ديگر كسى كه چيزى را ديد
نبايد به ديگران بگويد. لذا ما وظيفه تكذيب داريم، گرچه ممكن است طرف راست بگويد.[5]
پىنوشتها:
[1]. مجموعه
مقالات عباس اقبال آشتيانى، ج 2، ص 363، به اهتمام دبير سياقى، نشر روزنه.